Online tv-kijker kijkt steeds meer op het grote scherm
dinsdag 15 januari 2019

Online tv-kijker kijkt steeds meer op het grote scherm

Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt dat de online kijktijd op het televisiescherm in 2018 met 30 procent is gegroeid.

Met een kijktijd-aandeel van 57 procent is de ‘good old tv’ veruit het belangrijkste apparaat op gebied van online live televisie en video on demand geworden. Deze 57 procent aan kijktijd is onder te verdelen in 31 procent settopbox (Apple TV en Chromecast) en 26 procent smart tv’s.

Recente onderzoeken tonen al aan dat de verkoop van tablets en desktops steeds meer inzakt. Dat tablets en desktops steeds meer uit de gratie raken, is ook terug te zien in het kijkgedrag van NLZIET-gebruikers. Vorig jaar daalde het aandeel van kijktijd op desktops naar 19 procent (-30 procent) en op tablets naar 14 procent (-22 procent). Het aandeel van kijktijd op de smartphone daalde naar 9 procent, dit wordt ook beïnvloed door de grote groei in kijktijd op settopboxen en smart tv’s. Bij het streamen via een Apple TV en Chromecast wordt overigens ook vaak de smartphone gebruikt.

Niels Baas, directeur NLZIET: “Kijkers nemen hun online kijkgedrag steeds meer mee naar het grote scherm. De huidige connected tv’s en streaming devices maken het nieuwe tv-kijken laagdrempelig en bieden een volwaardig en voordelig alternatief voor een tv-abonnement.”

Bron: NLZIET/BM

Bericht delen