Online ‘deep dive’ over streaming
Woensdag 28 april 2021

Online ‘deep dive’ over streaming

De streamers zagen aan de poten van de videodistributie. Na de videotheek zijn nu de bioscoop, de broadcaster en de operator aan de beurt. Wat te doen? Op 20 mei organiseert Telecompaper in samenwerking met BM een online ‘deep dive’ met een Streaming Insider: Jaap Bruijnen, COO van Pathé Thuis.

De consument heeft het luxeprobleem dat ‘stapelen’ is gaan heten: hoeveel abonnementen kan hij aan? De operators worden geconfronteerd met cord cutting, een verschijnsel dat we nog maar beperkt zien, maar de dreiging is fors. Corona versnelde de ontwikkelingen en bracht het moment van selffunding voor Netflix binnen handbereik.

Waar gaat het met het aanbod en de Originals naar toe? Welke veranderingen treden nu en in de nabije toekomst op in de distributie en wat verandert er rond de traditionele filmwindows? Wat zijn de gevolgen van de versnippering en op welke manieren helpen aanbieders de consument om het overzicht te behouden? Wat gebeurt er allemaal op het slagveld waar de streamers en de traditionele broadcasters en operators elkaar treffen? Hoe gaat de markt voor traditionele televisie de komende jaren veranderen en wat betekent de dreiging van cord cutting voor de operators?

Lastig
Op 20 mei gaat Tim Poulus van Telecompaper in een interactief online webinar in gesprek met Jaap Bruijnen, COO van Pathé Thuis. Hij zal, vanuit zijn expertise van de filmwereld, antwoord geven op tal van actuele vragen die leven in de entertainmentmarkt. Verder deelt Poulus trends en inzichten uit rapporten van Telecompaper met betrekking tot cijfers en omzetten.

Concurreren op de entertainmentmarkt is nog niet eerder zo lastig geweest. Wat het nog lastiger maakt, is de manier van zakendoen. In het internetdomein geldt het adagium: eerst de klant tevreden, dan geld verdienen. Het is de wereld waarin Netflix tegelijk de grootste concurrent is (van Prime Video) en één van de grootste klanten (van AWS) van Amazon. Netflix is met zijn budget nauwelijks in te halen. Door corona zakte het in 2020 richting de twaalf miljard dollar maar in 2021 is ruim 17 miljard beschikbaar.

Waar Warner dit jaar zeventien feature films uitbrengt, daar doet Netflix er 71. Sterker nog, mede dankzij corona is Netflix zelffinancierend geworden en hoeft het (voorlopig) niet meer bij te lenen. Het gevolg: een exploderende en versnipperende videomarkt waarin steeds meer spelers de weg rechtstreeks naar de consument vinden (D2C). CEO Reed Hastings benadrukte het bij de Q1-resultaten van Netflix nog maar eens: zijn grootste concurrenten, in de zin van bestede tijd, zijn lineaire televisie en YouTube.

Voor iedereen die de veranderingen in de wereld van de audiovisuele distributie wil begrijpen, heeft het webinar op 20 mei van Telecompaper in samenwerking met BM dan ook een need to know status. Registreren kan via deze link.

Bron: BM

Bericht delen