Online adverteren bij Ster alleen nog mogelijk voor niet-commerciële partijen
dinsdag 29 december 2020

Online adverteren bij Ster alleen nog mogelijk voor niet-commerciële partijen

Online adverteren bij Ster zal vanaf 1 januari 2021 alleen nog mogelijk zal zijn voor niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap.

In 2019 maakte minister Slob via een visiebrief bekend de publieke omroep reclameluw te willen maken. Tot dit plan behoorde onder meer het reclamevrij maken van de tv-zenders van de NPO voor 20.00 uur. Ster heeft daarop intensief contact gehad met politieke partijen, wat resulteerde in een gewijzigde visie van de minister. De minister was ook in deze gewijzigde visie voornemens om te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO.

Desondanks kon Ster de afgelopen weken aankondigen dat online video op platformen van derden, zoals YouTube, en online display vooralsnog in 2021 voor alle klanten beschikbaar zouden zijn. Deze zouden pas verdwijnen op het moment dat de aangepaste Mediawet zou ingaan. Online video op het NPO-netwerk zou enkel nog mogelijk zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut, zoals culturele instellingen, goede doelen en politieke partijen. Hierbij is aangegeven dat het ging om een voorlopige situatie.

Nu is echter gebleken dat per 1 januari aanstaande alle online inkoopmogelijkheden voor commerciële partijen niet meer toegestaan zijn en dat ook online display enkel beschikbaar zal zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Online adverteren via platformen van derden verdwijnt in zijn geheel.

De online aanbodkanalen op NPO-platformen en de advertentieruimte rondom Zapp(elin) zijn vanaf 1 januari 2021 alleen nog beschikbaar voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Goed om te weten: voor radio en tv verandert er in 2021 verder niets. De geleidelijke afbouw van de tv-reclamezendtijd start pas vanaf 2022.

Bron: Ster/BM

Bericht delen