Omzet online radioreclame is verdubbeld
De omzet van online radio-exploitant The Media Exchange groeide in 2016 naar twee miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Niet alleen de omzet verdubbelde, ook het aantal adverteerders dat The Media Exchange inzette steeg naar 160.
Adverteerders zetten het platform in om op programmatic wijze ruimte in te kopen op de aangesloten themazenders van onder meer Talpa Radio, Qmusic, 100%NL en SLAM! “Je merkt dat directies van radiozenders nu gereed staan om goed te investeren in digitalisering”, aldus TME-directeur Arthur Hoogendijk.
The Media Exchange bestaat drie jaar. Hoogendijk merkt dat de mediawereld begint aan te slaan op online radio. Adverteerders komen terug en nemen grotere budgetten mee. Met MeMo2 wordt onderzoek gedaan naar het effect van deze reclame, zodat adverteerders hun budgetten kunnen verantwoorden.
“De multi cliënt onderzoeken laten de toegevoegde waarde zien in bereik, brand KPI’s en data. Dit soort cijfers zorgt er met name voor dat het recurring business wordt. Online radio wordt ondertussen standaard meegenomen in de mediaplannen van 2017. Diensten als Spotify en The Media Exchange zijn standaard onderdeel van de zendermix geworden. Bedrijven die halverwege 2016 instapten voor experimenten praten nu over deelname voor een heel jaar. Het grote voordeel van online radio is dat de luisteraar dichtbij internet is en met klik naar een site of app gaat. We vermoeden ook dat de merkbeleving intenser is omdat veel mensen met koptelefoons op luisteren.”
De oprichting van de nieuwe internetdivisie OMX van radiosaleshuis OMS zal ook bijdragen aan de groei van het medium. De bij The Media Exchange aangesloten zenders hebben een maandelijks bereik van 3,6 miljoen unieke luisteraars. “De helft van de Nederlanders luistert wel eens digitale radio of muziekstreamers.” Uit recent onderzoek van GroupM en Spotify kwam naar voren dat adverteren op streamingdiensten een hele nieuwe categorie online reclame is. Internationaal ligt er een markt van 220 miljoen dollar.
Bron: Emerce/Broadcast Magazine