Article header image

NTR duikt in etiquette van social media

De NTR duikt in een taal die alleen pubers spreken en ontdek de ongeschreven regels van social media in de webserie Nettiquette. De vijfdelige serie belicht de ware betekenis van likes en comments. Een wereld waarin een tag een vriendschap kapot kan maken en de juiste emoji liefde doet ontspruiten.

Regisseur Mea Dols de Jong (If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy) legt samen met pubers hun ongeschreven regels op social media bloot. Hoe zit het met deze tweede taal die alleen tieners lijken te begrijpen en beheersen? Wat voor invloed heeft het op hun leven en sociale relaties? Wat zijn de positieve effecten en hoe los je de problemen op die op social media ontstaan?

Nettiquette bestaat uit vijf op zichzelf staande afleveringen van 5 minuten met een eigen thema. In elke aflevering vertellen bevriende jongeren tussen twaalf en zestien jaar een verhaal waarin vriendschap, verliefdheid, roem of haat centraal staat en waarin de ‘nettiquette’ een cruciale rol speelde. Via animaties, video’s, foto’s, gifjes en grafische teksten verbeeldt de serie een wereld die anders moeilijk zichtbaar is en dring je steeds dieper door tot de ware betekenis van hartjes, strijders en oogtags.

In het kader van de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november) vindt op documentairefestival IDFA de première plaats. Onder leiding van Cesar Majorana onderzoeken de aanwezige jongeren daar hun eigen ‘nettiquette’. Op dezelfde dag gaan de filmpjes online op www.npo3.nl/nettiquette. Daar en op diverse sociale media zal tijdens de week van de mediawijsheid dagelijks verder worden gepraat over de thema’s uit de afleveringen.

De serie is geproduceerd door Een van de jongens, regie en scenario zijn in handen van Mea Dols de Jong. Nettiquette kwam tot stand met financiële steun van het Mediafond

Bron: NTR/BM

Bericht delen