Article header image

'NOS verstoort de markt'

De NOS is deze week gestart met een aanbodkanaal met nieuwsvideo’s die concurrerende nieuwssites gratis mogen gebruiken. Media-innovatiestrateeg Marianne Zwagerman plaatst daar kanttekeningen bij.

Op de website DeNieuweReporter.nl schrijft zij: “Dat lijkt nobel. En ook terecht, het materiaal is gemaakt van ons belastinggeld, dus het is logisch dat we daar allemaal vrij over mogen beschikken. Maar er zitten gemene adders onder het gras.”

“De NOS is weliswaar een met publiek geld gefinancierde organisatie, maar gedraagt zich met name op de online markt als een commercieel bedrijf. Gerund door mijn kundige oud-collega Lara Ankersmit, voormalig uitgever van Telegraaf.nl. In deze markt waar veel advertentiegeld te verdelen is gaat de NOS voor de hoofdprijs: marktleider worden op het gebied van nieuws, een plek die nu nog door Nu.nl wordt bezet, met Telegraaf.nl en Nos.nl in het kielzog. Deze concurrenten kunnen nu, net als alle andere nieuwssites in Nederland, gratis de NOS-video’s plaatsen. Ze moeten daarvoor wel een mediapartnerovereenkomst sluiten met de NOS. In die overeenkomst staat ook dat de NOS het recht heeft om commercials te verkopen, die voor, in of na de video worden vertoond. De nieuwssite die de NOS-video’s publiceert mag er zelf geen reclame bij verkopen. Dat is tegen de regels die het ministerie van OCW stelt aan de NOS. Zo zou de NOS zich namelijk dienstbaar maken aan winst door derden.”

Zwagerman hoopt dat staatssecretaris Sander Dekker “keihard gaat ingrijpen op deze marktverstoring”.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen