dinsdag 16 januari 2018

NOS experimenteert er lustig op los

De NOS is behoorlijk in beweging, getuige het grondige redesign van NOS.nl en de opstart van NOS Lab, waarin het ene na het ander experiment wordt gelanceerd. Lara Ankersmit, hoofd digitale media, vertelt er alles over in dit filmpje.

Ankersmit: “Begin dit jaar hebben we een pilot gedraaid op oude data van NOS.nl om te kijken of we op basis van een algoritme aanbevelingen kunnen doen. Gekeken wordt naar interesses van een bepaalde persoon en op basis daarvan raden we artikelen aan. Het resultaat was dat mensen vaker op die artikelen klikten dan op een willekeurig ander artikel of op een meest gelezen aanbeveling.”

De recommendations tool wordt als experiment vanuit NOS Lab uitgevoerd, een nieuwe afdeling waar innovatie het doel is. Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur NOS Nieuws, beschrijft het als een plek waar redactie, ontwikkeling en techniek samenkomen om zowel journalistiek als technisch te experimenteren. Van Cann: “We zoeken voornamelijk naar nieuwe vormen en manieren om een jongere doelgroep te bereiken. Dat zijn de mensen die we nu niet of nauwelijks aan ons weten te binden via traditionele media als radio- en televisieprogramma’s.”

In bijgaande video-impressie komen Ankersmit en Van Cann aan het woord. Verder is alles over de nieuwe online activiteiten van de NOS te lezen in het decembernummer van Broadcast Magazine. Klik hier en maak gebruik van de speciale actie, ook in relatie tot de nieuwe editie van het Omroephandboek.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen