dinsdag 16 januari 2018

Nieuwe planning-currency voor online media

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) lanceert een nieuwe standaard voor digitaal bereikonderzoek. NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) levert betrouwbare en gedetailleerde data voor de online display markt. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag op alle platformen te rapporteren.

De eerste toplijsten laten de grootste online spelers in Nederland zien. Dat zijn onder andere Marktplaats, Nu.nl en Buienrader. Ook nieuwsmerken als RTL Nieuws, NOS, AD en Telegraaf zijn in de toplijst te vinden. In rankings van specifieke doelgroepen gaan andere mediamerken aan kop.

NOBO is geïnitieerd door 20 toonaangevende mediabedrijven. VINEX introduceert met NOBO een onderzoeksopzet die uniek is in de wereld. Bijzonder is dat NOBO de bereikmeting combineert met tellingen van het hele internetverkeer (censusdata). Het panel is leading bij het bepalen van bezoekersprofielen en bereik. De koppeling naar censusdata zorgt ervoor dat de surf-volumes in NOBO in lijn zijn met het werkelijke internetverkeer. Die aansluiting zal de acceptatie en bruikbaarheid in de markt vergroten.

Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft een onderzoekspanel ingericht dat een getrouwe afspiegeling is van de Nederlandse bevolking. Door uit te gaan van huishoudens komen alle gangbare doelgroepen en devices in beeld. Ook jongeren, doorgaans een moeilijke groep voor online onderzoek, zijn door deze aanpak in ruim voldoende mate vertegenwoordigd. Participerende online media zijn voor dit onderzoek voorzien van een tag. Om ook aan te sluiten op de behoefte van global players als Facebook is er in NOBO een extra module ingebouwd die niet-getagde sites kan rapporteren.

Het panel wordt door VINEX samen met SKO beheerd en tevens benut voor rapportages over het gebruik van online-video. Ook print-currency NOM is betrokken bij de nieuwe opzet. Deze organisatie kan het digitale bereik voor dagblad- en magazinemerken uit NOBO destilleren.

Bas de Vos, directeur NOBO a.i: “Het is een enorme prestatie van de online media-industrie dat we nu betrouwbare bereikdata aan de markt kunnen leveren. De hybride onderzoeksopzet vraagt om fikse inspanningen van de deelnemende publishers zelf en van het data-science team van onderzoeksbureau Kantar TNS in het bijzonder. Maar daardoor hebben we nu wel actuele en robuuste bereikcijfers die vanaf vandaag de online planning-currency in ons land kunnen gaan vormen.”

Hoewel het onderzoek door uitgevers is gelanceerd, zijn adverteerders niet ontevreden met de totstandkoming van NOBO. Hanne Alblas, mediaspecialist van BVA: “Marktgedragen planningsdata is voor adverteerders belangrijk als opmaat voor campagnemetingen. De samenwerking met SKO en NOM maakt het onderzoek nog interessanter.”

Bron: VINEX/Broadcast Magazine

Bericht delen