Netflix verandert aanbevelingssysteem
Het videoplatform Netflix komt met een verbeterd aanbevelingssysteem. Het nieuwe systeem wordt de komende tijd uitgerold voor alle gebruikers.
In plaats van maximaal vijf sterren gaat Netflix in percentages aangeven hoe groot de kans is dat je een video interessant vindt. “Mensen zijn een beetje in de war van ons huidige systeem”, zegt Cameron Johnson, directeur innovatie bij Netflix, in gesprek met de NOS. “We denken dat het nieuwe systeem beter is omdat we duidelijker zijn over de aanbevelingen.”
Daarbij is het geven van een like heel belangrijk. “We hebben in de testfase gezien dat gebruikers veel eerder aangeven wat ze van de film vinden als ze dit kunnen doen in vorm van een duimpje omhoog of naar beneden. Daardoor krijgen we een beter beeld van wat iemand wel of niet leuk vindt en dat helpt om het aanbod beter aan te laten sluiten”, zegt Johnson.
Op het moment dat iemand een duimpje naar beneden indrukt, belooft het videoplatform de video niet meer te tonen.
Netflix klopt zichzelf altijd op de borst vanwege het feit dat het aanbod tot in de puntjes gepersonaliseerd zou zijn. Daarin schuilt ook het gevaar dat mensen minder snel uit hun filterbubble komen en niet meer worden verrast. Zeker omdat het makkelijk wordt om iets af te keuren. “We denken dat dat wel meevalt omdat we een zeer divers aanbod bieden”, zegt de directeur daarover.
Bron: NOS/BM