Article header image

Nederlandse omzet Spotify 350 miljoen

De omzet van Spotify in Nederland is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Op dit moment heeft de muziekdienst bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33 procent ten opzichte van 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Spotify (39%) en YouTube (39%) zijn veruit de populairste muziekdiensten. Omgerekend gebruiken zo’n 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder deze diensten voor het afspelen van muziek. Op ruime afstand volgen iTunes (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%). Spotify is het meest onmisbaar voor de consument. Als men maar één dienst zou mogen houden, kiest men namelijk Spotify het vaakst (35%). Bijna een kwart kiest in dat geval voor YouTube (24%) en slechts 2% voor iTunes.

Niet alleen qua omzet en voorkeur, maar ook qua totale luistertijd blijkt Spotify in Nederland de koning van de muziekdiensten. Maar liefst 56% van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify. YouTube is qua tijd de duidelijke nummer twee met een aandeel van 27%. Voor de andere muziekdiensten samen resteert een tijdsaandeel van slechts 17%.

Bron: Multiscope/BM

Bericht delen