Article header image

Nederland verstuurt 1,9 miljoen WK-tweets

Tijdens het WK voetbal zijn er in Nederland 1,9 miljoen tweets verstuurd. De voetbalwedstrijd tussen Spanje en Nederland op 13 juni was de meest getwitterde voetbaluitzending met maar liefst 193.619 tweets.

Op verzoek van SPOT heeft Remotely een uitgebreide analyse uitgevoerd op de Social TV Ratings gedurende het WK Voetbal van 12 juni tot en met 14 juli.

In totaal zijn er 1.885.068 WK gerelateerde tweets gepost, waarvan 863.240 berichten over Nederland. Op 13 juni realiseert de eerste wedstrijd van het Nederlands Elftal tegen oud Wereldkampioen Spanje met 193.619 berichten de meeste tweets. Gemiddeld posten 86.002 twitteraars ruim twee tweets per persoon. Het treffen tussen Nederland en Costa Rica op 5 juli staat met 185.921 tweets op de tweede plaats van meest getwitterde wedstrijden. Talkshow Studio Brasil realiseert niet alleen meer kijkers, maar ook meer tweets vergeleken met VI Oranje, respectievelijk 44.728 en 37.189 tweets. Het meest getwitterde moment met totaal 4.724 tweets is ‘De Vrij die de bal binnen tikt bij de tweede paal, stand 1-3’.

In de maand juni zijn 1.517.798 TV-gerelateerde tweets verstuurd waarvan drie kwart rondom TV programma’s op Nederland 1. De Top 10 van deze maand staat volledig in het teken van de WK wedstrijden. Bijna 70 procent van de berichten is gepost door mannen. Buiten de Nederlandse wedstrijden twitteren zij massaal over her treffen tussen Brazilië en Kroatië. De vrouwen twitteren daarentegen meer over de wedstrijd tussen België en Algerije.

Op de website van SPOT is de WK Brasil 2014 Infographic en de volledige Social TV Ratings van juni te vinden.

Bron: SPOT/Broadcast Magazine

Bericht delen