Article header image

MyRadio combineert traditionele radio en streaming muziek

De Sky Radio Group wil vanaf de zomer een nieuwe markt aanboren met de lancering van een radiostation dat tussen Last.FM, Spotify en de huidige radiomarkt in zit. Onder de naam MyRadio lanceert de organisatie een online gepersonaliseerde radiozender, zo meldt Radiofreak.

MyRadio biedt een aantal vaste stations met verschillende formats. Deze formats zijn gemaakt door specialisten van dit genre. Zo heeft Niels Hoogland het Urban-format helpen ontwikkelen en voormalig music director van Kink FM Peter Meerveld heeft het format voor Alternative en Alternative Rock ingevuld.

Gebruikers kunnen zelf aangeven of ze een plaat goed of slecht vinden door op de thumbs-up of thumbs-down knop te klikken. Tijdens het luisteren kunnen ze ook numers skippen en met het volgende nummer verder gaan. MyRadio past hierdoor het format voor de gebruiker aan en maakt zo een playlist op maat. Naast muziek biedt het station nieuws, advertenties, weer en verkeer.

MyRadio is gebaseerd op vier pijlers: radiobeleving, personalisatie, interactief en sociaal. Waarvan radiobeleving de belangrijkste is. “Je zet de knop om en je hoeft niet zelf de platen uit te zoeken maar het start gelijk. MyRadio zit tussen de huidige radiostations en de streaming services in. Het verschil tussen radiostations en MyRadio is dat de gebruiker zelf de music director is”, aldus Gert Jan Kole, ontwikkelaar en projectleider van MyRadio. Op zijn website doet Kole persoonlijk verslag van het project.

‘MyRadio is gebouwd in het diepste geheim, want de radiomarkt is een hele competitieve markt en tegelijk een klein wereldje waar iedereen bij elkaar over de vloer komt – zo niet zakelijk, dan wel privé. Daarom kregen alleen diegenen die er voor de uitoefening van hun functie kennis van moesten hebben, of wiens kennis noodzakelijk was voor het project, een minimale briefing. Het tienkoppige team stelde ik deels samen uit oude vertrouwde collega’s op spilfuncties (Peter Tunderman als systeemarchitect, Marc Lubbers als graphic designer), deels uit externe specialisten en twee van m’n directe collega’s van Charley’s Interactive Media afdeling.’

CEO van de Sky Radio Group Philip Alberdingk Thijm: “MyRadio beschouwen we als de volgende generatie na Spotify. Een uniek concept, dat op dit moment nergens wordt aangeboden.”

Bron: Radiofreak/Broadcast Magazine

Bericht delen