Mediasector schaart zich achter AI-routekaart
woensdag 31 maart 2021

Mediasector schaart zich achter AI-routekaart

Een groot aantal media-organisaties schaart zich achter een plan voor het breder toepassen van Artificial Intelligence in media. Media Perspectives sprak voor het opstellen van het rapport ‘Kansen voor AI in Media’ met meer dan 50 experts van bedrijven, universiteiten en hogescholen. Het rapport geeft een overzicht van innovatiemogelijkheden met AI in media.

De routekaart krijgt de steun van de Industrietafel, een periodiek overleg van media-organisaties als NPO, RTL, Talpa Network, DPG Media en Mediahuis. Volgens het rapport zal het bedrag dat Nederlandse mediabedrijven jaarlijks investeren in AI en data, toenemen van 100 miljoen euro in 2020 naar 200 miljoen in 2025. De komende vijf jaar zal de mediasector in totaal 750 miljoen besteden aan de ontwikkeling van data- en AI-technologie.

De routekaart presenteert een model voor toepassingen waar AI in media waarde kan toevoegen. Daarbij gaat het onder meer om het optimaliseren van productieprocessen, maar ook om het ondersteunen van creativiteit, en het verbeteren van de interactie met het publiek.

Naast technologische en commerciële aspecten, zijn er ook opbrengsten gericht op publieke waarden. Zo biedt AI in media mogelijkheden voor inclusiviteit en toegankelijkheid van het enorme contentaanbod. Ook kan AI bijdragen aan objectieve nieuwsgaring, verbinding en pluriformiteit, aldus het rapport.

Deze routekaart komt kort na de intentieverklaring voor verantwoord gebruik van AI. Deze is getekend door RTL, NPO en Beeld en Geluid. En ook in de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie werken industrie en kennisinstellingen samen. Samen willen ze zo het belang benadrukken van cultuur en media in de verdere ontwikkeling van AI in Nederland.

Het rapport ‘Kansen voor AI in Media’ is hier te downloaden.

Bron: Media Perspectives/BM

Bericht delen