dinsdag 16 januari 2018

Mag NPO geld verdienen op YouTube?

Hilversum buigt zich over de vraag of de publieke omroep mag verdienen op YouTube. Volgens de Mediawet is dat in eigen land verboden. Daarom verschijnen er hier online geen commercials voor het fragment uit het VPRO-programma Zondag met Lubach waarin Nederland zich zogenaamd voorstelt aan de Amerikaanse president Donald Trump.

Wereldwijd werd het filmpje meer dan 50 miljoen keer aangeklikt op YouTube en Facebook. Wie de YouTube-video in het buitenland aanklikt, treft wél reclame, als de omroep dat tenminste zo instelt. De VPRO deed dat en verdiende op deze manier volgens insiders een kleine 20.000 euro.

Maar mag het eigenlijk wel? Het antwoord van het Commissariaat voor de Media is verrassend: we weten het niet. “De wetgeving is nog niet helemaal duidelijk. We zijn dat nog aan het onderzoeken”, reageert een woordvoerster tegenover het AD.

Directeur Frank Volmer van Ster wil dat er voortaan ook in eigen land commercials mogen worden gekoppeld aan YouTube-video’s. “Wij zijn daarover in gesprek. Ik heb goede hoop dat we dit voor elkaar kunnen krijgen”. Volgens Volmer had het Trump-filmpje mét Ster-reclame in potentie 150.000 euro kunnen opleveren.

Bron: AD/BM

Bericht delen