Landelijk meldpunt tegen online kinderarbeid
Zondag 10 oktober 2021

Landelijk meldpunt tegen online kinderarbeid

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bereidt een landelijk meldpunt voor ter voorkoming van online kinderarbeid. Kinderarbeid en uitbuiting ligt namelijk op de loer bij kinderen die in familievlogs op YouTube of berichten op Instagram door hun influencer-ouders onderdeel worden gemaakt van reclame-uitingen voor producten of diensten.

Dat maakte staatssecretaris Dennis Wiersma in Kassa bekend. Kinderen onder de 13 jaar mogen in Nederland alleen meewerken aan een ‘uitvoering in de commerciële sfeer’ als daar een ontheffing door de Inspectie SZW voor is afgegeven. Dit om kinderarbeid te voorkomen. Dit geldt ook voor ‘uitvoering op internet’. Maar het internet blijkt een grijs gebied als het gaat om toezicht en handhaving.

In Nederland gelden strenge regels voor kinderen onder de 13 jaar die meedoen aan reclamespotjes of tv-programma’s. Op sociale media worden die regels niet altijd nageleefd. ‘Familievloggers’ brengen op sociale media hun gezinsleven in beeld. In sommige gevallen krijgen ze betaald om producten aan te prijzen.

Kassa gaf als voorbeeld de inzet van de 4-jarige Claire Meiland van de gelijknamige familie uit de realityserie Chateau Meiland. Van de inspectie mag ze niet meer dan zes keer per jaar op televisie komen, maar ze wordt op Instagram wel ingezet om aan reclames mee te doen.

Staatssecretaris Wiersma verklaarde in Kassa dat de overheid begin volgend jaar een landelijk meldpunt zal lanceren waar burgers melding kunnen maken als zij kinderarbeid via sociale media zoals YouTube of Instagram vermoeden. Volgens Wiersma vraagt de overheid mensen om meldingen te maken als zij dingen zien die niet door de beugel kunnen. Ook onderzoekt het ministerie de mogelijkheid om ook bedrijven, die opdrachtgever zijn van de reclame-uiting, verantwoordelijk te kunnen houden.

Bron: Kassa/BM

Bericht delen