Article header image

Kijkgedrag via de NPO-app komt bij adverteerders terecht

Vlak voor kerst lanceerde de NPO een nieuwe versie van haar app NPO Start. Maar wat blijkt? De app dwingt je om gevolgd te worden door een lange lijst van adverteerders. Wil je dit niet? Dan krijg je geen toegang.

Wie de app van de publieke omroep gebruikt, heeft namelijk automatisch toestemming gegeven zich te laten volgen door advertentiebedrijven.

De app toont sinds eind december een melding: ‘Voor het tonen van advertenties binnen de NPO Start-app kunnen gegevens over kijkgedrag door adverteerders en door hen ingeschakelde partijen verzameld worden.’ 

Wie de voorwaarden leest, ziet dat het gaat om tientallen bedrijven – waaronder ook Google. De bedrijven kunnen gegevens verzamelen over kijkgedrag, locatie en internetgedrag van de gebruiker.

Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom is kritisch. Het concludeert dat de NPO ‘niet heeft geleerd’ van het verleden waarbij het de mist in ging op privacygebied en een boete kreeg.

De NPO meldt wel in een schriftelijke reactie aan NRC bezig te zijn om wél een keuzemogelijkheid te geven over advertenties, ‘maar dat is technisch ingewikkeld en kost tijd. Hoe lang is op dit moment nog niet duidelijk’.

De NPO schrijft ‘er hard aan te werken’ om op 25 mei – als een strengere privacywet gaat gelden – aan de regels te voldoen.

Bron: Bits of Freedom/NRC/BM

Bericht delen