Article header image

John de Mol doodverklaard in nepadvertenties

Op de websites van De Telegraaf en het AD was vrijdag te lezen dat John de Mol overleden was. Talpa gaat in gesprek met Google over de nepadvertenties. ‘Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock’, zo is te zien in de tekst.

De Mol spande vorig jaar mei een rechtszaak aan tegen Facebook. Hij eiste dat het sociale medium per direct maatregelen zou nemen tegen de frauduleuze advertenties. Toen gingen zijn naam en beeltenis in combinatie met dergelijke advertenties al maanden rond. In november stelde de rechtbank De Mol in het gelijk. De advertenties die nu op internet verschijnen zijn geen bitcoinadvertenties, maar ook hier wordt de naam en beeltenis van De Mol gebruikt.

“Het betreft hier fakeadvertenties die geplaatst worden via de advertentiedienst van Google, vergelijkbaar met de advertenties aan het begin van de Facebook-kwestie. Ook toen verschenen de advertenties via Google, maar na contact met Google en de websites waarop de advertenties verschenen was het probleem opgelost”, laat een woordvoerder van Talpa aan Shownieuws weten. “Het lijkt erop alsof dit soort advertenties nu toch weer via Google geplaatst worden sinds dit via Facebook onmogelijk is gemaakt. We hebben De Telegraaf en het AD verzocht om deze fakeadvertenties te verwijderen en nemen ook weer contact op met Google.”

Na vragen van Shownieuws of De Mol nu eventueel rechterlijke stappen richting Google gaat ondernemen, zegt een woordvoerder: “We gaan nu met Google in gesprek over het structureel voorkomen van deze advertenties. Als dit niet tot resultaat leidt, sluit John de Mol een gang naar de rechter niet uit.”

Bron: Shownieuws/BM

Terug naar overzicht