Article header image

Instagramdocumentaire #followme wereldwijd gelanceerd door VPRO

Na het succes van de Instagramdocumentaire #followme in Nederland, lanceert de VPRO de documentaire wereldwijd. Deze verticale, Engelstalige versie is mobiel geoptimaliseerd, met nieuwe graphics en vormgeving.

Vanaf nu is de film wereldwijd gratis toegankelijk via Instagram en VPRO’s documentaire YouTube-kanaal. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in #followme in de wetteloze financiële wereld achter Instagram en hij ontdekt al gauw hoe er op grote schaal wordt gefraudeerd met fakevolgers en neplikes.

Nicolaas Veul: “Online zichtbaarheid lijkt belangrijker dan ooit; hoe meer likes en volgers, hoe hoger je sociale status. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Ik wilde deze nieuwe, wetteloze economie begrijpen. Wat is echt en wat is nep? Hoe versla je de algoritmen? Wie profiteert hier eigenlijk van? En hoe beïnvloedt dit de gemiddelde Instagram-gebruiker?”

Anouk Kamminga, hoofdredacteur bij VPRO: “Instagram en de schimmige economie die daar mee samenhangt, vormt een wereldwijd probleem. We voelden daarom dat we dit project niet alleen voor ons zelf moesten houden en dat we er, door optimaal gebruik te maken van de visuele taal van het platform, een internationale en verticale documentaire van moesten maken.”

Het maakproces van #followme was vanaf september 2018 te volgen op het Instagram-account @followme.doc, een account dat volledig volgens de Wild Western-regels van het platform werd gekocht met 10.000 volgers. De Nederlandse versie werd in november van dat jaar uitgezonden via IGTV en op NPO 3, waarna het zijn weg vond naar de INPUT-conferentie in Bangkok en het One World Human Right Film Festival in Praag, waar het de Student Jury Award won.

VPRO heeft de nieuwe internationale (Engelstalige) versie in 9:16 verhouding ontwikkeld, geoptimaliseerd voor smartphoneschermen.

Bron: VPRO/BM

Terug naar overzicht