Article header image

Instagram TV slaat nog niet aan

Het leek er de afgelopen tijd op alsof alles wat Instagram deed, veranderde in goud. Het platform is lang niet zo groot als Facebook en YouTube, maar wordt wel gezien als het platform met de meeste potentie – en als hipste van de drie.

Als het bedrijf dan met een nieuwe functie komt om met YouTube te concurreren, dan let je wel op. IGTV (wat staat voor Instagram TV) werd drie maanden geleden gelanceerd. Het was de grootste verandering sinds de komst van Stories, in augustus 2016. Dat was toen al snel een succes, maar tot nu toe lijkt IGTV dat geenszins te evenaren.

De NOS vroeg gebruikers over wat zij tot nu toe van de nieuwe functie vinden. Ruim 10.000 gebruikers reageerden in nog geen twee uur op de vraag of zij IGTV gebruiken: 96 procent liet weten dat niet te doen. Het roept de vraag op waarom Instagram de functie eigenlijk heeft bedacht. De naam geeft op zich wel wat weg: het platform lijkt een tv-functie te willen inbouwen, maar dan gericht op zogeheten longform verticale video. Zo kan Instagram gebruikers langer vasthouden en wordt het platform nog interessanter voor adverteerders. En dat betekent uiteindelijk meer inkomsten.

Noah Zeeuw, die op Instagram ruim 100.000 volgers heeft en sociale producties maakt vanuit zijn bureau Medialane, zegt dat IGTV niet past bij de rest van het platform. “Op Instagram wil je op dat moment iets delen – terwijl het nog bezig is dus – maar met IGTV vertel je achteraf wat je hebt gedaan”. Zeeuw zegt dat de functie hem daarnaast niet opvalt. Ook mist hij de motivatie om er wel mee te beginnen: “Ik zie niet welke emotionele toevoeging het heeft.”

Bron: NOS/BM

Bericht delen