Article header image

Het crossmediale succes van Wie is de Mol?

Marije Andela stuurt als Hoofd Online van de NPO op een doelmatig en effectief online portfolio van de publieke omroep. Dit doet ze in nauwe samenwerking met net- en zendermanagers, en alle andere medewerkers bij NPO en omroepen die de online strategie creëren, realiseren en coördineren. In deze blog staat ze stil bij Wie is de Mol?, één van de meest succesvolle crossmediale titels van de publieke omroep. Marije Andela: “Wie is de Mol? is verworden tot een 360-graden-format in optima forma.”

Net als 3 miljoen andere Nederlanders zat ik afgelopen zaterdagavond weer voor de ouderwetse buis gekluisterd. Het 20e seizoen van Wie is de Mol? (om 20.30 uur bij de AVROTROS op NPO 1) opende met een spectaculaire scène van een indrukwekkende poort in de Hangu Pas in China.

Ook dit keer is er geen enkele concessie gedaan aan de hoogstaande kwaliteit van de productie en kunnen we de komende weken genieten van prachtige beelden. De 3 miljoen kijkers was een record, nog nooit in die 20 jaar keken er zoveel mensen naar de seizoensopening.

Succesvolle crossmediale titel
Wie is de Mol? is niet alleen lineair een groeiend succes, het is ook één van de meest succesvolle crossmediale titels van de publieke omroep. En dan bedoel ik zowel qua vorm als prestatie. Want Wie is de Mol? is aanwezig op álle online platforms die er toe doen, waarbij elk platform weer een ander doel dient, met andere, specifiek bij dat platform passende content. Zo kunnen de fans niet alleen op zaterdagavond smullen van dit epische programma; zij worden de hele week op alle mogelijke manieren bediend.

360 graden format
Daarmee is Wie is de Mol? verworden tot een 360-graden-format in optima forma. Online, op social, via de app, op radio en televisie. Zo vindt de website-bezoeker vooral achtergrondartikelen, zoals verborgen aanwijzingen of mol-acties en het dagboek van de afvaller. Die afvaller wordt ook geïnterviewd in de wekelijkse podcast met Annemieke Schollaart, waarnaar weer wordt verwezen in het programma Annemiekes A-Lijst op NPO Radio 2. Gedurende de hele week ‘buzzt’ het op de sociale media, met extra video’s en trailers op de Wie is de Mol? Facebook-pagina en unieke (groeps)foto’s op de Insta-page.

Competitieve app
De in 2015 geïntroduceerde mobiele app heeft inmiddels ruim 800.000 gebruikers en voegt een competitief spelelement toe: het samen met je vrienden inzetten van punten op de deelnemer die jij verdenkt als mol. Die functie triggert weer het live kijken naar de tv-uitzending zaterdagavond, want je wil toch meteen na afloop weten of je punten zijn verdubbeld, en hoeveelste je staat in de ranking (tot veel plezier én frustratie in mijn eigen Whatsapp-groepje met molloten).

Moltalk op NPO 3
De échte fan schakelt dan ook nog live over naar Moltalk op NPO 3. De show die ooit is begonnen met Arjen Lubach op internet is inmiddels – mede doordat ondergetekende destijds heel hard voor behoud pleitte – doorgegroeid naar een wekelijks fenomeen, met 1 miljoen kijkers. Daarmee tot inspiratie dienend voor vele andere napraat-programma’s.

Prachtige cijfers: op naar de 1 miljoen app-gebruikers
Menig programma kan jaloers zijn op dit tot in de puntjes uitgewerkte crossmediale format. Want net als de kijkcijfers liegen de bereikcijfers er niet om en vestigen deze eveneens ieder jaar een nieuw record. Afgelopen zaterdag hadden maar liefst 818.000 mensen hun punten ingezet in de app, waarmee het openingsrecord van vorig jaar is verbroken met 300.000 spelers méér. AVROTROS verwacht dat er bij aflevering 3 meer dan een miljoen app-gebruikers zullen zijn.

Technisch spannend
Het succes van de app zorgt voor een in Nederland ongeëvenaarde ‘load’ omdat de piek in gebruik zich concentreert rondom de zaterdagavond. Na afloop van de uitzending openen dusdanig veel mensen tegelijkertijd de app om de herberekende score in de poule te bekijken, dat alleen hele grote hostingpartijen de benodigde server-capaciteit aan kunnen. In eerdere jaren zorgde een te lage servercapaciteit daarom helaas nog wel eens voor problemen met de app, maar gelukkig behoort die frustratie nu tot het verleden. Toch zit ik nog steeds met samengeknepen billen naar de seizoensopening van Wie is de Mol? en de performance van de app te kijken.

Podcast en social
Naast de app bezoeken wekelijks honderdduizenden mensen de andere online content van dit programma: zo trekt de website tussen de 200.000 en 500.000 bezoekers per week, volgen 406.000 mensen Wie is de Mol? op Facebook en 252.000 op Instagram en werd de podcast vorig jaar 680.000 keer beluisterd.

Op naar een historisch nieuw seizoen!
P.S.: Wie is volgens jou de mol?

Marije Andela
Hoofd Online NPO

Bericht delen