Dinsdag 16 januari 2018

Goud voor interactieve docu Jheronimus Bosch

De interactieve documentaire Jheronimus Bosch – de Tuin der Lusten is een internationaal succes. Het Nederlandse project van de NTR, Pieter van Huystee, Q42 en Fabrique won goud bij de European Design Awards.

De documentaire won zilver bij de SpinAwards, is genomineerd voor een DIA en gaat later dit jaar voor de Lovie Awards in Londen.

Het succes is naast deze prijzen ook online te voelen. De teller staat bijna op één miljoen unieke bezoeken, en er zijn maar zeven landen op de wereld waar de interactieve documentaire nog niet is bekeken.

2016 is het Jheronimus Bosch jaar. Het is dit jaar 500 jaar geleden dat deze wereldberoemde meesterschilder overleed. Voor deze gelegenheid hebben verschillende regisseurs, designers, dansers, componisten, kunsthistorici en andere creatievelingen zich opnieuw door hem laten inspireren. Zo ook regisseur Pieter van Huystee en de NTR.

De Tuin der Lusten, het beroemde drieluik van Bosch, is bijzonder door zijn vele details. Omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft het schilderij te bekijken in het Prado in Spanje, wilden de NTR en Van Huystee het naar de gebruiker brengen door het schilderij online te ontsluiten. Hiervoor is gebruik gemaakt van een nieuwe vorm van digital storytelling: aan de hand van audio-tours en een speciaal gecomponeerd audio-landschap wordt de bezoeker het schilderij ingezogen.

Om het schilderij, een plaat van 120.000 bij 70.000 pixels, tot in het diepste detail te kunnen ontdekken, was nieuwe techniek nodig. Speciaal voor dit project ontwikkelde Q42 daarom Micrio: nieuwe ultra-hi-res visualisatie algoritmes voor bandbreedte- en renderminimalisaties tijdens het animeren. In deze techniek is intussen internationale interesse getoond.

Binnen een week stond het op de frontpage van Reddit, Metafilter en internationale kunstblogs als Colossal. Ook The New Yorker schreef een goede recensie en de interactieve docu kreeg aanbevelingen van El Pais en de Correspondent. De reacties blijven binnenstromen in online artikelen en via Facebook en Twitter.

Na drie maanden stevent de documentaire af op de miljoen bezoekers (ruim acht keer de beoogde jaartarget) en worden alleen de landen geteld waar de docu nog niet is bezocht. Een groot deel van de sessies duren tussen de 10 en 30+ minuten. Top 3 bezoekers zijn afkomstig uit VS, Nederland en Rusland.

Bron: NTR/Broadcast Magazine

Bericht delen