dinsdag 16 januari 2018

Goede perspectieven voor diensten zoals Spotify

De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021.

Het zijn voornamelijk bedrijven die de beleving en ervaring van de gebruiker voorop stellen die profiteren van de groei in deze markt, zegt PwC.

Uit de outlook blijkt dat vooral bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op een direct-tot-consument strategie snel groeien. Zo groeit internetvideo de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent per jaar. Deze bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door slimme technologie, gebruiksvriendelijkheid en ruime keuzemogelijkheden.

Volgens Ennèl van Eeden leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. “Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden”, is haar advies. “De content moet de gebruiker vinden en niet andersom.”

Volgens de outlook staat de entertainment- en mediasector op een aantal kantelpunten, al zijn er wel grote verschillen tussen regio’s:

1. Internetreclame genereert nu wereldwijd meer inkomsten dan tv-reclame
2. In 2017 zullen de inkomsten uit internetvideo die uit fysieke video voorbijstreven
3. Krantenuitgevers haalden in 2016 meer omzet uit de oplage van kranten dan uit advertenties
4. De muziekindustrie haalde in 2016 voor het eerst meer inkomsten uit digitale muziek dan uit de verkoop van cd’s en vinyl
5. Dankzij streamingabonnementen sterft ook het downloaden van muziek uit; er worden nu al meer inkomsten uit streaming dan uit downloaden gegenereerd
6. De inkomsten uit virtual reality-video overstijgen in 2019 de omzet uit interactieve apps en gaming
7. Smartphone-verkeer zal het vaste breedbandverkeer in 2020 overschrijden
8. China telt nu meer bioscopen dan de Verenigde Staten

Bron: PwC/BM

Bericht delen