Dinsdag 16 januari 2018

Facebook lanceert Instant Articles

NOS.nl, NU.nl, RTL Nieuws, Metro en Telegraaf publiceren vanaf vandaag snel ladende Instant Articles op Facebook. Facebook wil hiermee de nieuwservaring sneller en rijker maken. Gemiddeld duurt het acht seconden om een online nieuwsartikel te laden, verreweg het langzaamste van alle inhoud op Facebook. Met Instant Articles wordt de laadtijd tien keer zo snel.

 

Een Instant Article is te herkennen aan de bliksemschicht bij het artikel. Instant Articles zijn niet alleen sneller, ze bieden ook een aantal interactieve functies waarmee uitgevers en journalisten hun verhalen op nieuwe manieren tot leven kunnen wekken. Door de telefoon schuin te houden kan worden ingezoomd en kunnen hoge resolutie beelden worden bekeken. Er kunnen ook automatisch afspelende video’s worden toegevoegd. Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en de optie om te reageren op een specifiek onderdeel van het artikel.

Instant Articles zijn dezelfde artikelen die normaal in het nieuwsoverzicht worden getoond, maar dan met een snellere laadtijd en mooier vormgegeven. Deelt iemand een link op Facebook van een artikel waar ook een Instant Article van is, dan wordt deze automatisch getoond.

“De uitbreiding van Instant Articles naar Nederland, beginnend met Metro en RTL Nieuws is een belangrijke mijlpaal voor het product. En dat NU.nl, Nos.nl en De Telegraaf dit binnenkort ook gaan doen, is fantastisch”, aldus Andy Mitchel, Director Global Media Partnerships bij Facebook. “Instant Articles zijn ontworpen in samenspraak met uitgevers. We zijn blij deze samenwerking ook met Nederlandse aanbieders uit te breiden en ook hen de mogelijkheid te geven om snelle, interactieve artikelen te delen met hun lezers, via de Facebook app.”

“Met een nieuwe responsive site van NOS.nl en verbeteringen van de NOS-app, hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan onze mobiele aanwezigheid. We maken gebruik van storytelling en een goede toepassing van beeld, video en andere relevante content in onze nieuwsverhalen is daarom erg belangrijk”, zegt Lara Ankersmit, Hoofd Digitale media NOS, over de online aanwezigheid van NOS. “We doen mee aan Facebook Instant Articles om te onderzoeken of we zo de gebruikerservaring op Facebook kunnen verbeteren en zijn benieuwd naar de resultaten.”

“Met RTL Nieuws willen we zijn waar ons publiek is. Facebook is een krachtig platform om de doelgroep te bereiken. Onze onderscheidende nieuwsartikelen, video’s en research willen mensen graag lezen en delen. Met Facebook Instant Articles kunnen we hiermee een nieuwe stap zetten.” zegt Joris van Lierop, uitgever van RTL Nieuwsgroep. “We gaan met enthousiasme experimenteren met deze nieuwe vormen, we hopen hiermee nog meer consumenten te bereiken en de betrokkenheid tussen het RTL Nieuws en haar doelgroep verder te verstevigen.”

Bron: Facebook/Broadcast Magazine

Bericht delen