dinsdag 16 januari 2018

Facebook investeert miljoenen in eigen tv-series

3 miljoen dollar. Dat is het bedrag dat Facebook per aflevering zou overhebben voor tv-series die moeten concurreren met producties van grote Amerikaanse omroepen. Modern Family kost bijvoorbeeld 3,5 miljoen dollar per aflevering.

Volgens de zakenkrant The Wall Street Journal is het platform druk bezig met een aantal series die rond het einde van de zomer moeten starten. Via de series hoopt Facebook een plekje te veroveren op de (Amerikaanse) tv-reclamemarkt, die dit jaar naar schatting 72 miljard waard is.

“Wat me opvalt is dat de dienst vooralsnog gratis lijkt te worden”, zegt Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. “Dat betekent forse concurrentie voor Netflix en Amazon en het kan de marktverhoudingen op z’n kop zetten.”

Facebook zou zich met de series vooral willen richten op gebruikers in de leeftijdscategorie 17 tot 30 jaar. Series over kinderen, tieners, politieke drama’s en waar naakt en grove taal inzit zullen bij Facebook niet te zien zijn, schrijft de zakenkrant.

Bron: NOS/The Wall Street Journal/BM

Bericht delen