Facebook gaat 'nepnieuws' bestrijden in Duitsland
Facebook gaat in Duitsland waarschuwen voor nepnieuws. Met de verkiezingen voor de deur wil het netwerk een herhaling van de situatie als tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten voorkomen. Facebook gaat samenwerken met journalistieke organisaties om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.
Het journalistieke onderzoeksbureau Correctiv gaat dubieuze berichten controleren. Gebruikers die het vermoeden hebben dat een bericht op Facebook nep of misleidend is, kunnen dat aanmerken als ‘nepnieuws’. De onderzoekers van Correctiv checken vervolgens of dat echt zo is. Mochten zij concluderen dat het niet om echt nieuws gaat, dan voegt Facebook een waarschuwing toe dat het bericht in kwestie ‘betwistbaar’ is, voorzien van een uitleg. Het bericht zelf verdwijnt niet, en het blijft deelbaar. Maar het zal wel minder op de tijdlijn van gebruikers verschijnen.
Buzzfeed heeft al ontdekt dat er regelmatig nepnieuws wordt verspreidt over bondskanselier Angela Merkel. Duitsland is het eerste Europese land waar Facebook op deze manier nepnieuws aanpakt. Het bedrijf begon er vorige maand in de Verenigde Staten mee. Het is nog niet bekend of de verkiezingen in Nederland aanleiding zullen vormen voor een soortgelijke actie.
Bron: Villamedia/Broadcast Magazine