dinsdag 16 januari 2018

Eén op de drie Nederlanders bekijkt vlogs

Vlogs zijn populair in Nederland. Eén op de drie Nederlanders ouder dan 18 kijkt minimaal één keer per maand een vlog. Enzoknol is de meest populaire vlogger. Vlogs zijn vooral populair bij jongeren en worden vooral bekeken ter vermaak.

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.007 Nederlanders boven de 18 jaar.

Van de 18-34 jarigen heeft 82% weleens naar een vlog gekeken. Bij 50-plussers is dit minder dan de helft (45%). Eén op de vijf Nederlanders heeft weleens naar Enzoknol gekeken op YouTube.

Vlogs worden vooral bekeken voor ontspanning en vermaak. Zes op de tien kijkers geven aan om deze reden te kijken. Een kwart kijkt ook om iets te leren. Een andere populaire reden om vlogs te kijken is om inspiratie op te doen (22%). Het kijken naar vlogs heeft als gevolg dat bijna 15% een product gekocht heeft.

Bijna de helft (45%) vindt de huidige vlogs alleen interessant voor jongeren. De inhoud van vlogs kunnen in de toekomst zorgen voor meer en intensievere kijkers, bijvoorbeeld door beter aan te sluiten bij de belevingswereld van ouderen. Vier op de tien Nederlanders zien vlogs als het nieuwe tv-kijken.

Bron: Multiscope/Broadcast Magazine

Bericht delen