dinsdag 16 januari 2018

Digitale entertainmentmarkt in de lift

De entertainmentindustrie slaagt er steeds beter in de digitale consument te bedienen. Het aantal consumpties van muziek, televisieseries, films en games was in 2011 hoger dan ooit tevoren. Omdat de gemiddelde prijs voor digitale producten lager is dan die van cd’s en dvd’s daalde de totale omzet echter. De verwachting voor 2012 is positief, maar betere mogelijkheden om illegaal aanbod te bestrijden zijn noodzakelijk om de achterstand die Nederland heeft duurzaam in te lopen.

De Nederlandse consument besteedde in 2011 in totaal 180,2 miljoen euro aan fysieke producten, zoals cd’s. Dat is 10,3 procent minder dan in 2010. De bestedingen aan downloads stegen naar 25 miljoen euro. Fysieke albums zijn nog steeds de belangrijkste omzetmaker. Albumverkopen vormen bijna 80 procent van de totale consumentenomzet. Dat blijkt uit cijfers van GfK en NVPI. NVPI schat het totale omzetaandeel uit de digitale markt – downloads én streaming – op brancheniveau in op ongeveer 15 procent. Wereldwijd ligt dat aandeel op 32 procent. In de Verenigde Staten is het meer dan 50 procent.

De fysieke markt voor films en televisieseries daalde met meer dan 8 procent. De omzetdaling wordt voornamelijk veroorzaakt door prijsdalingen, waardoor de markt in stuks slechts met 1 procent daalde. Tegenover deze negatieve ontwikkelingen van de fysieke markt staat de snelle opkomst van de digitale markt. De omzet uit video on demand wordt door GfK en NVPI geschat op 53 miljoen euro, een stijging van 51 procent ten opzichte van 2010 toen de omzet naar schatting 35 miljoen bedroeg.

NVPI verwacht dat in 2012 de omzetten uit digitale distributie verder zullen toenemen maar de dalingen in de verkopen van fysiek product niet volledig kunnen compenseren. Dat betekent ook dat de achterstand die Nederland op dit gebied heeft niet wordt ingelopen. “Het aanbod ontwikkelt zich ondanks de moeilijke marktomstandigheden, niet dankzij”, stelt directeur-voorzitter Paul Solleveld. “De leden van NVPI willen niets liever dan de legale markt verder ontwikkelen. Laat 2012 het jaar zijn waarin de overheid hen daarbij eindelijk de helpende hand toesteekt, onder andere door een vlotte introductie van de verbeterde mogelijkheden tot bestrijding van illegaal aanbod die staatssecretaris Teeven voorstaat.”

Bron: NVPI

Bericht delen