dinsdag 16 januari 2018

Digitale advertentiemarkt groeit naar 1,4 miljard

De digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2014 met 11,3 procent gegroeid ten opzichte van 2013. De totale omzet binnen deze sector was in 2014 bijna 1,4 miljard euro. Video advertising groeide het hardst met maar liefst dertig procent. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

Ook mobile advertising breekt nu door in Nederland met een groei van maar liefst 82 procent. Adverteerders kozen voornamelijk voor het adverteren in een app. Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: “De brede acceptatie van mobiel als advertentiemedium is het begin van acceptatie van de mobiel als marketinginstrument. Dit geeft de komende jaren verdere groeimogelijkheden.”

Roel van Rijsewijk van Deloitte: “Vorig jaar was de groei in display advertising voornamelijk toe te schrijven aan de grote internationale partijen. Dit jaar hebben de lokale uitgevers het ook goed gedaan. De grote internationale spelers namen weliswaar weer een iets groter deel van de markt, maar de verschillen in groei tussen lokale en internationale partijen waren niet zo verontrustend als vorig jaar.”

Via Programmatic Trading kunnen internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm, volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, groeide in 2014 met bijna veertig procent. Naast de standaard banners worden ook andere formaten als video en interruptive al via deze manier verhandeld. De verwachting is dat deze groei blijft doorzetten aangezien in de toekomst ook reclame via andere mediumtypen zoals radio en tv steeds meer geautomatiseerd verhandeld zal gaan worden.

Door het toenemen van het consumentenvertrouwen in 2015 en de verschuiving van tv-budgetten naar digitaal, voorspelt Deloitte dat de online advertentiemarkt ook de komende jaren verder zal groeien. Voor volgend jaar wordt een groei voorspeld van 8,4 procent.

Bron: Deloitte/Broadcast Magazine

Bericht delen