De Week Die Was vanuit studio dB mediagroep
Iedere vrijdagmiddag wordt in de studio’s van dB mediagroep het radioprogramma De Week Die Was (DWDW) opgenomen. “Het voelt als een live-uitzending”, zegt initiatiefnemer Peter Veenendaal.
De Week Die Was is gestart nadat de Nederlandse Wereldomroep moest stoppen. Oud-Wereldomroeper Veenendaal merkte dat er toch nog steeds behoefte was aan radioprogramma’s vanuit Nederland en besloot dat te organiseren. “We maakten als Wereldomroep onder andere een programma voor Nederlanders in Nieuw-Zeeland. De behoefte aan zo’n programma bleef gewoon bestaan, dus ik besloot dit nieuwe initiatief op poten te zetten met acht oud-collega’s.”
In DWDW wordt de voorgaande week belicht aan de hand van onder andere geluidsfragmenten, een column en een gesprek. In een half uur maakt het programma een selectie van het belangrijkste nieuws van de afgelopen week. “We richten ons op dingen die veranderen in Nederland. En proberen dan te kijken met een blik van iemand die hier niet meer woont.”
Het project is voor dit jaar nog volledig gefinancierd door de makers zelf. Daar zal vanaf volgend jaar verandering in moeten komen. “We hebben gesprekken met emigratiemagazine Vertrek.nl. We zoeken naar een manier en invulling om met elkaar samen te werken.”
De Week Die Was wordt wekelijks semi-live opgenomen en is daarna terug te vinden op www.deweekdiewas.nl. Daar is ook de podcast te downloaden. Er is een groeiend aantal internationale en internationaal gerichte sites dat het programma overneemt.
Bron: dB mediagroep/Broadcast Magazine