Article header image

Connected TV bezig aan opmars

In Nederland zijn al meer dan 28 miljoen apparaten in omloop waarmee je video kunt bekijken, variërend van smart phone tot game console. Daarom verwacht GfK Retail and Technology dat binnen twee jaar de helft van de huishoudens in het bezit is van een zogeheten IP Connected televisie. Aldus Barbara Schouten van GfK Benelux, die tijdens het Cross Media Café de eerste gebruikscijfers van Connected TV in Nederland presenteerde.

Innovaties bereiken volgens GfK sowieso steeds sneller de weg naar de consument. Afgelopen jaar steeg het aantal televisies dat Skype TV, HbbTV en VOD aan kan met zo’n tien procent. Toch heeft de consument de feature IP connected nog niet bovenaan de verlanglijst staan bij de aanschaf van een televisie. Voornaamste selectiecriteria zijn nog steeds scherp beeld, prijs en gemak. Hoe kunnen de fabrikanten zorgen dat de consument het concept Connected TV snapt? Bekendheid en gebruikersgemak zijn de sleutelwoorden, volgens Schouten.

Op dit moment zijn de meeste gebruikers te vinden in de doelgroep hoog opgeleiden van 25 tot 34 jaar. In de levenscyclus maakt Connected TV momenteel de verschuiving van zogeheten Early Adopters naar Early Majority. In december was 28 procent van alle verkochte tv’s uitgerust met App Store. De meeste verkochte Apps zijn voor nieuws, weer, muziek en social networks, met name Facebook.

Tijdens het Cross Media Café ‘Connected TV en Consumentenzaken’ kwamen onder anderen ook Roeland Stekelenburg (CMI), Josbert van Rooijen (SBS) en Danny Menken (Eurosport) aan het woord. Van Rooijen vertelde bijvoorbeeld over de uitrol van HbbTV in Nederland, een nieuwe dienst die het tv-signaal met internet verbindt en kijkers in staat stelt om bij programma’s allerlei extra informatie op te roepen. Bekijk hier de video-impressie.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen