Article header image

Congres over geld verdienen met content

Het Stimuleringsfonds voor de Pers organiseert woensdag een congres met als thema ‘Open de Kassa’. Tijdens de eerdere bijeenkomst ‘Red de Journalistiek’ in december vorig jaar, werden oplossingen besproken voor het  wegvallen van een deel van de financiering van de journalistiek.

Woensdag worden in Pakhuis De Zwijger te Amsterdam grote traditionele mediaspelers als Henk Scheenstra (COO van Sanoma), Laurens Verhagen (hoofdredacteur Volkskrant.nl) en Josja Zijlstra (uitgevers segmenten Telegraaf Media Groep) aan de tand gevoeld door Marianne Zwagerman (‘Red de Journalistiek’ initiatiefnemer). Doel is te achterhalen waarom uitgevers niet beter hun best doen om consumenten te verleiden tot het kopen van digitale content.

Vroeger was er een grote inkomstenstroom vanuit abonnementen en losse verkoop, die tijden zijn voorbij. De kopers zijn er en de producten ook, maar de uitgevers zetten de kassa niet open, is de stelling. Het bewijs dat de markt rijp is voor een model waarin consumenten betalen voor content wordt geleverd in het outsiders debat. Hierin vertelt bijvoorbeeld Oscar Diele, de CMO van wereldleider Spil Games over de omslag die zijn bedrijf maakte van een businessmodel dat voor 100 procent dreef op advertentie-inkomsten naar een e-commerce model. In twee jaar tijd kreeg het bedrijf consumenten naar de kassa en nu komt bijna de helft van de miljoenenomzet uit inkomsten van gebruikers. Ook Mathieu Volkers -met zijn bedrijf PayPro succesvol in de markering van e-books en online cursussen- komt zijn kennis over geld verdienen met content delen met de bezoekers. Jan Jaap Heij van De Nieuwe Pers voegt daar zijn eerste ervaringen aan toe na de introductie van online abonnementen op berichten van journalisten.

De beoogde cultuuromslag bij uitgevers sluit aan bij de doelen en activiteiten van het Stimuleringfonds voor de Pers. Directeur René van Zanten: “Wij financieren verschillende innovatieprojecten die de betaalde consumptie van content makkelijker moeten maken. Wij zien betaalde digitale content als één van de belangrijke pijlers voor de toekomst van de journalistiek. De snelle opmars van betaalde apps, betaalde games en legaal downloaden of luisteren van muziek, maakt dat ik optimistisch ben over de kansen van uitgevers om consumenten ook nu en in de toekomst te laten betalen voor content. Maar dan moeten de mogelijkheden die zij de klanten bieden wel snel uitgebreid en verbeterd worden. De sessie op woensdag gaat daarvoor de inspiratie leveren”, aldus Van Zanten.

Het congres vindt plaats in Pakhuis de Zwijger en wordt live uitgezonden via persinnovatie.nl en is streaming te volgen op broadcastmagazine.nl.

Bron: Stimuleringsfonds voor de Pers/Broadcast Magazine

Bericht delen