Cloud computing: heilige graal voor media- en entertainmentindustrie
Vandaag de dag heeft iedereen toegang tot muziek, video’s en games – waar dan ook ter wereld, vanaf welk apparaat dan ook. Het kopen en bezitten van cd’s en dvd’s is niet langer meer de norm. Sales Director Northern Europe bij Rackspace Bert Stam (foto) legt uit welke belangrijke rol de cloud daarin speelt.
Streamingdiensten hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we tv kijken en inhoud consumeren. Neem bijvoorbeeld Netflix; uit recent onderzoek van DOMO blijkt dat Netflix-gebruikers elke minuut wel 694.444 uur aan videocontent streamen. Een groot deel van het succes van streaming is te danken aan het gebruiksgemak en de gunstige prijs. Maar hoe kan dat eigenlijk, zo toegankelijk zijn en toch zo prijsvriendelijk blijven? Het antwoord is simpel: cloud computing.
Cloud computing wordt de laatste jaren op steeds grotere schaal gebruikt. Met de toename van het datagebruik, die gepaard gaat met de digitalisering van de 21e eeuw, wordt het steeds moeilijker om alle belangrijke informatie, programma’s en systemen op interne computerservers te laten draaien. Data staan verspreid en toegankelijkheid komt in het geding wanneer er een technisch probleem is met één van de vele radertjes die samen de contentmachine vormen.
Cloud computing kan de oplossing voor deze problemen bieden. Zo kunnen cloudaanbieders uptime en een hoge kwaliteit veel beter garanderen dan de eigen IT-manager met zijn on premise servers. Bovendien is een goed gekozen cloudstrategie veel kostenefficiënter dan het handhaven van eigen servers. Uit onderzoek van ING blijkt dat Nederlandse bedrijven inmiddels behoren tot de koplopers binnen Europa in het gebruik van de cloud. Dat de cloud ook voor de media- en entertainmentindustrie een breed scala aan voordelen biedt, blijkt uit het succes van diensten als Netflix en Spotify.
Zo beschouwd lijkt de cloud een open deur, maar je kunt alleen optimaal gebruikmaken van de cloud als je er ook een goede strategie voor hebt. Als dat niet het geval is, kunnen bijvoorbeeld de kosten (onbewust) hoog oplopen. Bovendien is het mogelijk dat niet alle bedrijfskritieke applicaties bij iedere aanbieder zomaar naar de cloud gemigreerd kunnen worden, waarmee de stap naar de cloud feitelijk nutteloos kan worden.
Daarbij is het proces van de migratie van je gegevens naar de cloud niet zonder risico. Bij een onzorgvuldig uitgedachte migratiestrategie kan – net als bij alle andere drastische infrastructurele veranderingen – downtime optreden, zodat klanten niets kunnen afnemen. Dat betekent misgelopen omzet. Daarnaast kunnen data kunnen verloren gaan. Als het daarbij gaat om data van gebruikers, kan dit reputatieschade opleveren: verlies van persoonsgegevens moet immers in de meeste gevallen openbaar worden gemaakt.
Hoewel een goede cloudstrategie een enorm concurrentievoordeel kan opleveren, is de weg ernaar toe geen gemakkelijke. Om alle mogelijkheden van de cloud uit te zoeken (en te begrijpen) is enorme expertise vereist en veel tijd nodig. De kans dat je deze expertise toevallig in huis hebt, is niet erg groot. Het is dan ook verstandig om de expertise van een externe partij in te schakelen. Mocht er onverhoopt iets misgaan, is het fijn om samen te werken met iemand die écht verstand heeft van de cloud en 24x7x365 ondersteuning kan bieden.
Benieuwd naar hoe cloud ready jouw organisatie is? Doe dan hier de Cloud Readiness Assessment-test van Rackspace.
Bron: dit artikel wordt u aangeboden door Rackspace