BM90: Grijze haren voor programmadirecteur NPO
Vrijdag 14 mei 2021

BM90: Grijze haren voor programmadirecteur NPO

Het stormt weer eens in publiek Hilversum, de discussie over een te machtige NPO ten opzichte van de omroepverenigingen laait stevig op. Reden: een aantal mislukte programma’s gericht op jongere doelgroepen, terwijl het schrappen van de reguliere tv-uitzendingen van het hooggewaardeerde Andere Tijden tot massaal protest heeft geleid.

Frans Klein, directeur Video bij de NPO, benadrukte dat het geen geldkwestie is, maar dat hij vooral een betere balans in de programmering wil krijgen. “De groep 20 tot 49 jaar bestaat uit 6 miljoen mensen, en de groep 50+’ers telt er 5,5 miljoen.” Maar feit is ook dat het kijkgedrag van alle Nederlanders drastisch is veranderd door online videodiensten als Netflix, Videoland en Disney+.

Bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens had eind 2020 een abonnement op een videodienst en meer dan een op de vijf had zelfs twee of meer van die diensten, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De inhoud geeft vaak nog niet eens de doorslag, wel het idee om te kijken wat en wanneer je wilt.

Klein wil vanaf volgend jaar wel meer investeren in online om jongere doelgroepen beter te bereiken. Momenteel gaat slechts 5 procent van het publieke programmabudget naar online en on demand. “Het is nu een transitieperiode naar een nieuwe programmeerstrategie, waarbij we misschien naar één lineair kanaal en één on demand omgeving gaan.” Bekijk BM90 met Jeroen te Nuijl hier.

Op het YouTube kanaal van BM (Broadcast Magazine) vind je al onze video’s: BM90, BM Talk, BM Review, BMY en BM Reportage. Altijd op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s? Abonneer dan gauw en houd broadcastmagazine.nl in de gaten.

Bron: BM

Bericht delen