Bijzondere mixed reality-beleving in VPRO Medialab

Maarten Baas’ ontwerp, The Tree Trunk Chair, is in 2216 klaar. Door een mal te plaatsen in een jonge boom, groeit er in 200 jaar een stoel in de stam. Tijdens de Dutch Design Week kunnen bezoekers het ontstaan van de stoel ondergaan in een magische mixed reality-ervaring die VPRO Medialab biedt met de nieuwe HoloLens; een VR-bril extraordinair.

VPRO Medialab doet onderzoek naar nieuwe platforms en formats om verhalen te vertellen. Op de Dutch Design Week (DDW) kunnen bezoekers in het VDMA-gebouw een vervreemdende en tegelijk magische mixed reality-ervaring ondergaan via de HoloLens. Met deze Virtual Reality-bril extraordinair zie je de fysieke wereld om je heen met daaroverheen hologrammen die de HoloLens tot leven brengt. Onder de naam VPRO Medialab is wondering: is it time for the HoloLens? maakt deze experience deel uit van de expositie Maarten Baas Makes Time. Er zijn slechts 288 plekken beschikbaar voor de exclusieve beleving.

Maarten Baas heeft een fascinatie voor tijd en speelt bij dit werk met het 200-jarige ontwerpproces. Door een mal te plaatsen in een jonge boom ontstaat er gedurende 200 jaar een stoel in de stam. De boom wordt geplant in de tuin van het Groninger Museum, waar in 2216 de stoel geoogst kan worden. Via de HoloLens kunnen bezoekers in een paar minuten beleven hoe tweehonderd jaar verstrijken en het slow design-verhaal van The Tree Trunk Chair zich ontvouwt. Onder regie van VR-kunstenaar Sander Veenhof schreven zes schrijvers zes scènes waarin bezoekers verschillende personages ontmoeten: van twee geliefden die hun initialen in de boom willen kerven tot een zitverslaafde wiens droom het is om in The Tree Trunk Chair te zitten.

“Ik houd ervan om met verschillende disciplines in totaal onbekende processen te duiken. Dat is precies wat VPRO Medialab doet. We werken aan een experiment waarbij de grenzen tussen nieuwe en oude realiteit worden opgerekt”, Maarten Baas

De HoloLens experience maakt deel uit van de expositie Maarten Baas Makes Time. DDW-ambassadeur Maarten Baas mixt voor het vijftiende jubileum van de DDW gastronomie met grafisch ontwerp, beeldende kunst met theater en laat rond het thema ‘tijd’ negen dagen lang een uitgelezen melange zien van Nederlandse vormgevers. Hij rekent af met grenzen tussen verschillende disciplines waardoor er nieuwe schepping ontstaat.

Er zijn 288 exclusieve plekken voor de experience die vanaf maandag 17 oktober online gereserveerd kunnen worden. De experience is gratis, voor toegang tot het VDMA-gebouw is een DDW-ticket vereist.

Bron: VPRO/Broadcast Magazine

Bericht delen