Article header image

Pride vier je bij AVROTROS!

AVROTROS vervult een maatschappelijke rol door het verbinden van verschillende groepen in de samenleving. Vanuit deze gedachte zendt zij jaarlijks een registratie uit van de Canal Parade, onderdeel van de Amsterdam Pride.

Sinds 2019 heeft de omroep de Pride-programmering uitgebreid met een multimediaal concept. Zo is op YouTube de serie Pride Talk te zien, waarin bekende LHBTI-ers vertellen over hun coming out, acceptatie en jezelf kunnen zijn. Ook reikt AVROTROS de Pride Awards uit aan een bekende held en een onbekende held, die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de acceptatie van LHBTI-ers en vaart de omroep zelf mee tijdens de Canal Parade.

Het unieke aan deze aanpak is dat het niet gaat om een optelsom van losse Pride-programmering, maar een crossmediaal project waarin verschillende onderdelen elkaar aanvullen. De bekende LHBTI-ers uit Pride Talk varen mee op de AVROTROS-boot, net als de winnaars van de Pride Awards. De presentatoren van de tv-registratie van de Canal Parade zijn op hun beurt weer te zien in Pride Talk. AVROTROS-programma’s als EenVandaag besteedden uitgebreid aandacht aan de Awards.

Door de gevolgen van het coronavirus is de Canal Parade dit jaar afgelast. Het was daardoor niet mogelijk om binnen de overheidsmaatregelen de Pride Awards op een goede manier te organiseren. Deze ontwikkelingen vroegen dit jaar bij AVROTROS om veel flexibiliteit en creativiteit rondom de Pride-week.

Zo heeft de omroep op NPO 3 een alternatief programma uitgezonden, waarin Ellie Lust en Rik van de Westelaken de kijker meenamen langs de meest bijzondere Pride-boten door de jaren heen. Ellie kreeg voor de gelegenheid een tutorial van Nikkie de Jager en Rik liet zich door Lady Galore omtoveren tot dragqueen. Ook Pride Talk kreeg een nieuw seizoen. Bekende LHTBI-ers als Jeangu Macrooy, Splinter Chabot en Nikkie de Jager praatten met (gekozen) familieleden over hun coming out.

De Pride-programmering was dit jaar door het coronavirus in afgeslankte vorm, maar wel zichtbaar aanwezig. Door met een crossmediale aanpak verdieping en verbreding te bieden heeft AVROTROS wederom verschillende groepen in de maatschappij op een positieve manier met elkaar weten te verbinden; een belangrijke doelstelling en ideaal van omroep.

Bron: AVROTROS

Bericht delen