Article header image

Autoriteit Persoonsgegevens moet in gesprek met VoetbalTV

Donderdagavond heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarmee de regering wordt verzocht om ervoor te zorgen dat er binnen enkele weken een overleg komt tussen de Autoriteit Persoonsgegevens en VoetbalTV.

De Tweede Kamer is van mening dat de AP moet voldoen aan de regels van fatsoen en behoorlijk bestuur, wat inhoudt dat de AP adequaat gevolg moet geven aan eigen onderzoek en tijdig reageert op verzoeken en bezwaren van burgers en bedrijven en in het bijzonder van VoetbalTV.

VoetbalTV wordt in zijn voortbestaan bedreigd doordat de AP na een voorlopig negatief besluit over de activiteiten van de start-up alsmaar geen definitief besluit neemt, waardoor de start-up dit besluit niet kan aanvechten en normale bedrijfsvoering al maandenlang niet mogelijk is.

De 150 bij VoetbalTV aan gesloten amateurverenigingen startten deze week een petitie in de vorm van een voetbalshirt met 150 handtekeningen voor het behoud van het populaire videoplatform. De clubs vinden dat de AP de speeltijd voor VoetbalTV onnodig op pauze heeft gezet en geven de AP een rode kaart voor tijdrekken.

Een afvaardiging van de clubs heeft samen met directeur Maarten Hoffer van VoetbalTV afgelopen week de AP en de Tweede Kamer bezocht om de zaak van VoetbalTV te bepleiten en afbeeldingen van het shirt met de handtekeningen te overhandigen.

Maarten Hoffer

Maarten Hoffer, directeur van VoetbalTV: “Ik ben ontzettend blij met de steun van de VVD, het CDA en de PVV voor VoetbalTV waardoor deze motie is aangenomen. Heel goed om te ervaren dat onze volksvertegenwoordigers opkomen voor het belang van de vele voetballiefhebbers in Nederland. Ik hoop heel erg dat de Autoriteit Persoonsgegevens snel gevolg geeft aan deze oproep van de Tweede Kamer. Als we willen overleven, moet dat echt binnen twee weken gebeuren.”

De eindeloos lange wachttijden van de AP hebben VoetbalTV aan de rand van de afgrond gebracht. In deze onzekere periode is het onmogelijk om de schaalgrootte te bereiken die nodig is om kostendekkend te worden. In afwachting van de AP, kan VoetbalTV namelijk geen nieuwe contracten afsluiten met clubs en sponsors.

De afgelopen maanden was de start-up al genoodzaakt afscheid te nemen van meer dan 65% van haar medewerkers. Als er nog langer niets gebeurt, dan zou op uiterlijk 1 september het doek vallen voor het videoplatform dat wedstrijden uit het amateurvoetbal in beeld brengt.

Bron: VoetbalTV/BM

Bericht delen