Van kijkcijfers naar klikcijfers: de nieuwe logica van succes in media
De verschuiving van traditionele media naar digitale media is in volle gang. Kijkcijfers zijn namelijk niet meer de enige maatstaf: nu wordt ook gekeken naar het klikgedrag, engagement en data-analyse die de populariteit van een bedrijf weergeven. In de onderstaande blog vertellen we je er meer over.
De opkomst van klikcijfers en online gedrag
Kijkcijfers speelden vroeger bij de televisie een grote rol, en het aantal luisteraars bij de radio. Het bereik was belangrijk om naar te kijken. Toch is met de komst van online media het aantal klikcijfers en de zichtbaarheid ook belangrijk geworden en wellicht spelen deze wel een grotere rol. Klikcijfers meten bijvoorbeeld het aantal views, CTR en hoe lang ze op je pagina blijven. Ook kan worden gekeken hoe vaak een bericht is geliked, gedeeld en waarop is gezocht. Zo kun je nog gerichter de betrokkenheid meten. Digitale platforms hanteren dan ook hele andere KPI’s dan televisie en radio.
De nieuwe succesformule voor media
Wat echt telt in de online reclamewereld, is de interactie, shares, scrollgedrag en time-on-page. Het gaat niet alleen om viraal gaan, maar duurzame zichtbaarheid en content die gevonden wordt is belangrijk.
Bovendien is de doorklikratio en de conversie van groot belang. Zo kun je bekijken welke content het beste presteert op online gebied en welke het beste aanslaat bij de doelgroep. Daarnaast kun je veel gerichter bekijken waar jouw doelgroep zit, wat ze leuk vinden en hoe ze op jouw pagina terecht zijn gekomen. Kliks zijn daarom tegenwoordig een stuk belangrijker geworden dan alleen bereik.
Data en analytics zijn daarom van groot belang: het is ook belangrijk dat je begrijpt wat deze inhouden, want zo kom je erachter wat wel en niet werkt. Deze inzichten kunnen vervolgens weer zorgen voor slimmere keuzes en beter inspelen op online marketingmiddelen. Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken.
Wat deze verschuiving betekent voor mediabedrijven
Deze verschuiving betekent ook wat voor mediabedrijven. Zo is het veel belangrijker om in te spelen op algoritmes en op SEO om gezien te worden op online gebied. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van linkbuilding.
Linkbuilding is een onderdeel van SEO. Dankzij linkbuilding kan je website een hogere positie krijgen in Google, wat kan zorgen voor meer zichtbaarheid en meer kliks. Daarnaast kan dit ook weer zorgen voor meer verkeer en meer autoriteit. Je kunt heel eenvoudig linkbuilding toepassen door gebruik te maken van een linkbuildingplatform: hier kun je gericht op zoek gaan naar backlinks die relevant zijn voor jouw website.