Zes redenen om de Sony FX3 te kopen
Dinsdag 20 juli 2021

Zes redenen om de Sony FX3 te kopen

De Sony FX3 is hét perfecte voorbeeld van hoeveel power en mogelijkheden tegenwoordig kunnen schuilgaan in een kleine behuizing. Er is simpelweg heel veel om van te houden en in deze video probeeren we dat samen te vatten in zes categorieën.

 

Resoluties, high frame rates en bit rates op de FX3

De FX3 neemt video op in maximaal 4K. Geen 6K zoals de BMPCC6K Pro of 8K zoals de R5 van Canon. Ik had verwacht dat een nadeel te vinden, maar eigenlijk blijkt het tegendeel waar. 6K of 8K vraagt veel van je camera, misschien wel té veel, kijk maar naar de overheating problemen van de R5. En het is vervolgens een ware aanslag op je editing pc. Niet dat het 4K materiaal uit de FX3 vloeiend afspeelt in de hoogste resolutie, maar ik hoef niet per se overal proxy’s van te maken en dat scheelt simpelweg tijd. Daarnaast zegt de resolutie ook niet alles over hoe goed jouw plaatje eruit ziet.

Dat zit hem ook in de bit rates, oftewel, hoeveel informatie in jouw plaatje schuilgaat. De FX3 geeft je de mogelijkheid zelf een aantal bit rates te kiezen: ga je voor zo mooi en zwaar mogelijk? Of voldoet lichter materiaal wellicht? Die keuze is aan jou. Het 4K plaatje dat de FX3 overigens uitschiet, ziet er fantastisch uit en is vooral heel erg scherp. Daarbij lijkt het ook niet uit te maken of je draait op 25 frames per seconden of 100 frames per seconden slowmo of welk kleurprofiel je inschakelt.

FX3 kleurprofielen

De FX3 is volgestopt met liefst elf kleurprofielen, de meeste bedoeld voor als je in de nabewerking niet wilt color graden. Eentje om eruit te lichten is Cinetone, een redelijk nieuw kleurprofiel van Sony die je beelden vanuit de camera al een mooie filmische look geven. Niet te verzadigde kleuren, maar wel mooie huidtinten. Echt een uitkomst als je geen tijd hebt om in de nabewerking je beeld zelf in te kleuren. Nadelig is wel dat je behoorlijk wat aan dynamisch bereik verliest. Zeker als je het vergelijkt met S-LOG. Dat blijft een heerlijk plat kleurprofiel dat met een paar simpele stappen goed te graden is in bijvoorbeeld Premiere.

Draaien in RAW behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Althans, niet intern. Je hebt wel een volwaardige HDMI aansluiting tot je beschikking voor een 16-bit RAW uitvoer naar bijvoorbeeld een externe recorder.

Autofocus

Ik heb Canon eerder de koning van de autofocus genoemd. De daarbij horende troon moeten ze tegenwoordig wel delen met Sony, althans als je ze beoordeeld op deze FX3. Vooral de gezichtsherkenning is indrukwekkend. Het toestel haakt makkelijk aan, ook op lange afstand en blijft ook volgen als iemand zijn gezicht wegdraait. Er is daarnaast ook touch to focus ingebouwd, dus een simpele klik op het beeldscherm bepaalt welk gedeelte in focus is. Ik moet wel zeggen dat de visuele weergave op het scherm er bij Canon beter uitziet, dus de manier waarop jij ziet waar en hoe scherp wordt gesteld. Maar een kniesoor die daar op let wellicht.

In body stabilisatie

De FX3 is uitgerust met in body stabilisatie. Die kun je activeren in twee standen: Standaard of Active. Dat geeft meteen de mate van stabilisatie aan en het maakt het heel goed mogelijk om uit de hand stabiele shots te maken. Ga je uit de hand filmen terwijl je beweegt, dan kun je er achteraf nog een laag stabilisatie aan toevoegen. Het apparaat is namelijk uitgerust met een gyroscoop die bijhoudt wel bewegingen het apparaat heeft gemaakt toen jij die opname maakte. Via de software Catalyst Browse kun je dat naderhand nog stabiliseren.

Dat werkt dus ook anders dan bijvoorbeeld warp stabiliser in Premiere, wat nog wel eens vervormd beeld kan opleveren. Daar heb je hierbij geen last van. Wel zoomt het beeld een stukje in en raak je een beetje kader kwijt.

Low light

De FX3 kan geweldig opboksen tegen slechte lichtomstandigheden. Vooral omdat ie is uitgerust met dual native ISO. Normaal gesproken is het zo dat naarmate je de iso waarden verhoogt, je meer ruis in het beeld krijgt en dynamisch bereik kwijt raakt. Dat geldt ook voor de FX3. Tot je ISO 12.800 aantikt, dan verdwijnt het overgrote deel van de ruis en krijg je dynamisch bereik terug. Ideaal voor avondopnamen.

FX3 XLR-grip

En dan zou ik nog bijna de XLR-grip vergeten die standaard wordt meegeleverd en je op de FX3 kunt schroeven. Dat heeft twee grote voordelen: je hebt een fijne greep voor op het moment dat je een laag shot moet maken, maar veel belangrijker nog: je krijgt er 2 volwaardige XLR aansluitingen en 1 micro jack aansluiting bij, zodat je hem ook voor een interview qua audio perfect kan uitrusten.

Bron: BM

Bericht delen