Surfin’ NAB: Trump kan wel wat AI gebruiken
Er is nogal wat aan de hand in Amerika én in de media-industrie, dus het werd hoog tijd om naar de NAB in Las Vegas te gaan. Kunstmatige excuses waren niet nodig.
Dit jaar minder bezoekers, zo’n 55.000, en een kleiner cohort aan internationale deelnemers. Onze eigen Europese IBC is bijna greater… Nieuw was dit jaar de grote hoeveelheid aandacht voor sport- en eventtechnologie, branches die steeds meer verweven raken met de media-industrie.
De invloed van de Trump ‘administration’ wierp onmiskenbaar een schaduw over de beurs. Anna Gomez van de FCC, de Amerikaanse toezichthouder, moest nota bene haar eigen kosten voor de trip naar Vegas betalen omdat een ‘executive order’ had bepaald dat dit soort uitgaven onzin zijn. Zij maakt zich ernstige zorgen over diversiteit en de publieke functie van de media. M&A advocaten zitten al klaar om straks, na een te verwachten ronde van deregulering, deals te gaan maken waarmee broadcasters een dominante positie in een bepaalde regio kunnen gaan innemen. De verwachting is namelijk dat de traditionele caps op audiences worden losgelaten en dit zal dus ten koste gaan van de pluriformiteit.
Chinese standhouders
hielden er zo hun eigen
gedachten op na
Andres Palencia, CEO van LantiNation, een leidend Spaanstalig mediabedrijf met lineaire tv en FAST (Free Advertising-supported Streaming Television) gaf aan dat er vanuit adverteerders gelukkig zoveel vraag is naar de bij hem beschikbare ruimte, dat hij zich niet druk maakt over reclamebureaus die uit angst voor Trump niet meer op kanalen voor minderheden gaan adverteren. Hij bereikt met zijn platforms 14 tot 20 miljoen Spaanstaligen per maand.
Ik denk dat de Chinese standhouders op de beurs er zo hun eigen gedachten op nahielden. Ik durfde hen niet te vragen naar de impact van alle tariefmaatregelen, maar mij werd wel duidelijk dat het hen niet uitmaakte of een broadcastkwaliteit camera nu 100 of 300 dollar moest gaan kosten, klanten kopen ze toch wel.
Een ander dominant thema op de beurs was natuurlijk AI. Ik heb zelf ooit een congres over 3DTV (jawel!) mogen organiseren en ben sinds die tijd extra beducht voor hypes; zo ook voor AI. Wat je ziet is dat AI echt in de tooling zijn weg vindt, maar dat de impact aan de content creatiekant nog beperkt is. Als we echter de gezaghebbende advocaat Seth C. Polansky moeten geloven, kunnen de traditionele studio’s binnen 10 jaar hun spullen inpakken, als gevolg van de dominante positie van Amazon, Netflix en Microsoft die via AI gepersonaliseerde content kunnen gaan creëren voor hun klanten.
De miljarden die deze bedrijven nu in AI investeren, worden terugverdiend met content, zorgapplicaties en nieuwe vormen van onderwijs. Juridisch is het hele gebeuren een ijsbaan, gaf hij aan. Content gecreëerd door AI is (nog) niet beschermd. Adobe en Open AI limiteren elke vorm van aansprakelijkheid als een gebruiker van hun AI databases voor het schenden van andermans eigendom wordt aangeklaagd. Hij wees op de software glaze die artiesten weer beschermt tegen AI ‘diefstal’. Onder de pakkende titel ‘Agentic Conversational AI-Transforming Engagement in Media & Entertainment’ was er een ronduit kinderlijke presentatie van een ‘virtuele chatbot’ die moest bewijzen dat alles anders wordt. Ik denk dat de reis voor volgend jaar alweer kan worden geboekt…
George Freriks
George Freriks is media-consultant en maakte op verzoek van BM deze persoonlijke beschouwing