London Calling: Wie blijft?
vrijdag 4 november 2022

London Calling: Wie blijft?

Bert Habets, de nieuwe CEO van ProSiebenSat1, kwam tijdens het IMTC-diner tot een somber beeld van de streamingmarkt. Hij verwacht dat hooguit vier internationale partijen gaan overleven en dat er waarschijnlijk per land ook maar plaats is voor één lokale aanbieder. Zijn analyse werd vooral gevoed door het feit dat er niet veel streamers zijn die verdienen aan hun activiteiten: de contentkosten zijn zodanig hoog in de strijd om de gunst van de consument, dat vrijwel iedereen nog in de rode cijfers zit.

Nu wijst een aantal andere ontwikkelingen een tegengestelde kant op. Onderzoek van het zeer gewaardeerde Digital TV Research leert dat er nog enorm veel groeipotentieel zit in de streamingmarkt. De wereldwijde groei (in keurig managementjargon CAGR) zou jaarlijks 14% bedragen. Dat zou betekenen dat de markt de komende zeven jaar gaat verdubbelen, niet in het minst door de groei van AVOD en gemengde AVOD/SVOD-klanten. Dan lijkt het toch zeer de vraag of er zoveel aanbieders gaan afvallen. Daar komt nog bij dat de meeste aanbieders onderdeel zijn van een conglomeraat met bijzonder diepe zakken.

Op korte termijn
zal het zo’n vaart
niet lopen met het
aantal bedrijfsongevallen

Het is bovendien zeer de vraag of maar één nationale aanbieder zal overleven. Alle publieke omroepen hebben zich ook als streamer ontwikkeld (denk maar aan NPO Start, BBC iPlayer, VRT Max) en financieren dat vanuit de algemene bijdrage die ze krijgen van de overheden, gemengd met een beetje AVOD. Vrijwel alle commerciële omroepen hebben ook een SVOD-dienst ontwikkeld, die vooral van waarde is omdat men dan een directe relatie met de consument/kijker ontwikkelt. Dit samengevoegd met de verwachte groei van de markt brengt mij tot de conclusie dat het op korte termijn niet zo’n vaart zal lopen met het aantal bedrijfsongevallen. In mijn ogen zullen hooguit een paar kleine partijen sneuvelen.

Op de langere termijn zou Bert natuurlijk wel gelijk kunnen krijgen. Dat zou echter weleens op een heel andere manier zijn beslag kunnen krijgen. Het is hier al vele malen betoogd: de schaalvergroting in de mediawereld zal verder doorzetten om een vuist te kunnen maken tegen Big Tech. Bij die schaalvergroting komt vanzelf rationalisatie van het aantal spelers om de hoek kijken.

Een bekend voorbeeld op dit moment is de overname van Warner door Discovery. Er moeten bij deze fusie zodanige synergievoordelen worden gerealiseerd dat ook bekende merknamen het loodje leggen. De content-investeringen in HBO Max zijn al teruggeschroefd en het wordt dan spannend of discovery+ of HBO Max de uiteindelijke merknaam gaat worden.

Het is natuurlijk wel aardig om vast te filosoferen over welke grote internationale spelers gaan overblijven. Voor Big Tech komt de financiering van SVOD uit de holle kies, dus Prime Video en Apple blijven wel doorgaan. Netflix gaat het als first mover ook wel redden, maar is wel een overname target. Viaplay heeft zijn eigen niche en gaat het wel redden. De rest? Koffiedik kijken…

Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen