Frankly Ellen: Pluggen en pitchen
woensdag 7 mei 2025

Frankly Ellen: Pluggen en pitchen

Zo, wat vloog de maand voorbij! Met samen pitchen voor een ngo – op locatie weer even stoeien met presenteer-stekkers, hoe ging dat ook alweer? Met mezelf kwetsbaar opstellen in actieve acquisitie. Ook dat vraagt soms om lef én even opladen. Gelukkig kan dat binnen Frankly Ellen: het label en het ritme dat ik zelf bepaal.

Tussendoor ook dit opvallende moment: door 2 non-profits via mijn eigen website benaderd worden voor mogelijke opdrachten. Beide op het gebied van content consultancy: strategisch meedenken over inhoud en uitingsvormen. Maar eerst nog huiswerk: een plan en offerte.

Een oude liefde – schrijven over gezondheidszorg – mag ik ook weer oppakken. Tijdens het congres Netwerken als helden van de diagnostiek delen onder anderen Marcel Levi, Erasmus MC-directeur Dirk Schraven en health innovator Jeroen Tas hun visie op de toekomst van onze diagnostiek. Met slechts 2% van ons zorgbudget beïnvloeden klinisch chemici, pathologen en microbiologen zo’n 65% van alle medische behandelingen.

Hoe zetten we die invloed sneller, efficiënter en met gebruik van AI innovatiever in? Met een gezelschap van 150 experts wordt daar in de Rode Hoed een dag lang over gebrainstormd. Namens medeorganisator Roche Diagnostics mag ik van deze dag een helder verslag maken. Een dankbare opdracht.

In badjas, op sloffen kruip
ik achter mijn laptop

“Hoe lang is het geleden dat ik zó mijn eigen tijd kon indelen en hoe fijn is dát?”, denk ik, als ik om 7 uur ’s ochtends achter mijn laptop kruip. In badjas, op sloffen. Om mede mogelijk te maken dat dit jubilerende mediamerk – gefeliciteerd Jeroen, Rob, Erik, Roos en andere BM’ers! – eind van de ochtend een nieuwsartikel online heeft over de vorming van Omroephuis 1.0 (AVROTROS en PowNed). Een stuk met veel nieuwe informatie uit mijn dubbelinterview met Taco en Bart, dat daags voor de bekendmaking van dit omroepnieuws plaatsvond.

En dan die brief van OCW-minister Eppo Bruins. Vrijdagmiddag 4 april ploft-ie op de digitale mat. De 14 omroepen moeten opgaan in 4 tot 5 ‘Omroephuizen’ die feilloos en continu sentimenten uit de samenleving in hun content moeten zien te vertalen. Producenten kunnen straks alleen nog dáár, en dus niet meer bij de NPO, pitchen, zodat duidelijk(er) moet worden wie welke keuzes maakt. Als het aan de minister ligt, wordt de NPO weer coördinerend, faciliterend, en minder sturend dan nu.

In de BM Media Lounge die aansluitend op deze brief wordt opgenomen, illustreert Taco Zimmerman hoe we bij verdere bezuinigingen op de publieke omroep binnen Europa qua kosten per inwoner nóg verder onderaan het lijstje dreigen te bungelen. Tijdens het Kamerdebat dat op deze explosieve brief volgt, vragen meerdere partijen zich hardop af of dit werkelijk de bedoeling kan zijn. BNR-hoofdredacteur Marc Adriani deelt in deze online interviewserie zijn zorg over mogelijke verruiming van reclame-inkomsten voor publieke content. Hij pleit voor verdergaande commercieel-private samenwerking, met NL ZIET als succesvol voorbeeld.

Een marketing- en social media-training leert mij platforms kennen die ik nog niet eerder gebruikte: onder andere Discord en Reddit. Verrassend relevant, vooral als ideeënbron, testpanel en jongerencommunicatietool. Op Reddit, een platform voor open, thematische discussies binnen zogenaamde subreddits, kan je met de juiste inzet vrij eenvoudig een event met honderden gematchte bezoekers organiseren. Ik plaats ‘Nader onderzoek’ op mijn To Do-lijst voor komende maand. Als dat éven kan met een koffietje erbij, op een mooie locatie in de zon.

Frankly Ellen
Onder de naam Frankly Ellen beschrijft Ellen Danhof in deze column haar dagelijkse leven als interimmer en contentstrateeg

Bericht delen