Niet over, maar mét jongeren: zo werkt de NPO Jongerenraad
dinsdag 9 september 2025

Niet over, maar mét jongeren: zo werkt de NPO Jongerenraad

Een groep jongeren tussen de 16 en 24 jaar uit alle uithoeken van Nederland die actief meedenkt over de koers van de publieke omroep: over programmering, mediagebruik, distributie én beleid. Dat is de NPO Jongerenraad. De publieke omroep vindt dit initiatief, in een tijd waarin desinformatie en fake news op de loer liggen, geen luxe maar noodzaak.

Lucas Jansen is één van de leden van deze Raad. Hij raakte betrokken via een online oproep: “Ik had al ervaring met jongerenraden, maar dan meer op gemeentelijk niveau. Toen ik de NPO-oproep zag, dacht ik meteen: dit is iets voor mij. Inmiddels zitten we met een diverse groep jongeren bij elkaar, die allemaal op hun eigen manier betrokken zijn. Sommigen kennen de mediawereld goed, anderen helemaal niet.”

Lucas Jansen

Voor Lucas is het essentieel dat de Jongerenraad geen symbolisch orgaan is. “Ik merk dat de NPO echt gemotiveerd is om naar ons te luisteren. Het gaat twee kanten op: soms komen wij met een idee, soms komt een redacteur of andere medewerker naar ons toe met een plan waar nog een ‘jonger perspectief’ voor nodig is. We worden serieus genomen, zo voelt dat echt.”

Volgens Charelle Akihary, directeur Publiek en Marketing bij de NPO, past de Jongerenraad in een bredere strategische koers die de publieke omroep ingezet heeft. “De focus op jongeren is niet nieuw, maar we wilden af van losse, gefragmenteerde initiatieven. Er gebeurde al veel – bijvoorbeeld met NPO 3 Online of via focusgroepen – maar het miste samenhang. Daarom hebben we de krachten gebundeld en zijn we de Raad gestart.”

Charelle

Media Talks
Aan de basis daarvan liggen Media Talks: interactieve sessies op hogescholen door heel Nederland, waarbij verschillende NPO-medewerkers, ook presentatoren, in gesprek gingen met jongeren over thema’s als mentaal welzijn, inclusiviteit en duurzaamheid. “Deze sessies waren niet als wervingscampagne bedoeld, maar om de jongere doelgroep beter te leren kennen. Aan het eind van een Talk vroegen we: zou je willen meedenken in de Jongerenraad? Uiteindelijk is het zo ontstaan.”

Die groep is bewust breed samengesteld, benadrukt Akihary nog eens: “Wat ze gemeen hebben, is motivatie. Sommige leden zitten uren in de trein of bus om in Hilversum een raadsessie bij te wonen.”

Charelle beschouwt de leden stuk voor stuk als serieuze gesprekspartner. “We vragen ze om mee te denken over content, maar ook over de bredere strategie. Denk aan NPO Start of onze NPO Luister-app. Jongeren zijn kritisch, mediawijs en prikken feilloos door oppervlakkigheid heen. Ze willen echtheid. Als we er niet in slagen om met hen in contact te blijven, verliezen we meer dan alleen een doelgroep: we verliezen onze relevantie. Daarbij: we moeten niet de illusie hebben dat we weten wat er écht speelt als we geen onderdeel zijn van hun generatie.”

Bron: BM/Oane Born

Bericht delen