Creative Cup: maatschappelijke thema’s in, tv nog lang niet uit
Net als in de voorgaande vijf jaar bleek ook de zesde editie van de BMYoung Creative Cup weer een groot succes. In het gebouw van RTL Nederland op het Media Park kwamen 72 studenten bijeen, verdeeld over zestien fanatieke teams, om hun ideeën voor een televisieformat, YouTube-serie, podcast of radioshow te pitchen aan een deskundige driekoppige jury.
Het creatieve pitchspektakel liet zien wat er leeft bij Gen Z: maatschappelijke thema’s zoals woningnood, generatieverschillen en nep-nieuws zijn in en televisie is nog lang niet uit. De jury, bestaande uit voorzitter Ralph de Beurs, creative director RTL/Videoland, Annelies Sitvast, Head of Local Originals Benelux Prime Video en Bart Barnas, mediadirecteur AVROTROS, was onder de indruk van wat ze te zien kregen.
“Ik vond de kwaliteit van de pitches heel hoog en van de manier van presenteren kan menig productiehuis nog wat leren”, complimenteerde Barnas. “Ik ben onder de indruk en had niet verwacht hoe goed alles doordacht was”, aldus Sitvast. De Beurs: “Voor ons is het leuk en leerzaam om te zien wat er leeft onder de nieuwe generatie.”
De drie juryleden kozen ieder een format waarmee ze verder aan de slag gaan. In bijgaande video een door NHL Stenden-studenten zelfgemaakte impressie, inclusief interviews met de winnaars. In de BM die 9 december verschijnt, is een uitgebreid verslag van de Creative Cup te lezen.
Bron: BM