Regionale omroepen zetten in op transformatie en talentontwikkeling
Binnen de regionale publieke omroep wordt volop ingezet op innovatie, digitale transformatie en talentontwikkeling, zoals met het RPO Transformatieteam en het RPO Jongerenpanel Media.
Op de thema’s digitale transformatie en innovatie werken de regionale omroepen samen vanuit het RPO Transformatieteam. Het team initieert en realiseert pilots en projecten, die erop gericht zijn om jongere doelgroepen, van 15 tot 45 jaar, te interesseren in regionaal nieuws en in contact te brengen met de regionale omroepen.
Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) is het samenwerkings- en coördinatieorgaan van de omroepen. Bestuurssecretaris Jasja Pen: “Het RPO Transformatieteam is een multidisciplinair team waarin medewerkers van de 13 regionale omroepen, Regiogroei en Bureau Regio zijn vertegenwoordigd. Professionals met verschillende achtergronden.” Innovatie en digitale transformatie binnen de 13 regionale omroepen, en samenwerking op dat gebied, zijn belangrijke speerpunten in het nieuwe concessiebeleidsplan ‘Alles wat ons verbindt’.
Inspireren
In het ruim tweeëneenhalf-jarig bestaan van het RPO Transformatieteam is er veel gedaan en zijn diverse projecten opgestart. Jasja: “We kijken gezamenlijk naar technologische ontwikkelingen, maar ook naar veranderingen in het mediagebruik en de behoefte van onze doelgroepen. Het RPO Transformatieteam laat zich ook inspireren door sprekers van binnen en buiten de mediasector, die wij met regelmaat uitnodigen. Het verscherpt ieders blik en het zorgt voor nieuwe ideeën, projecten en acties. Mooie voorbeelden van projecten zijn het RPO Jongerenpanel Media, maar ook de Social club en de AI club zijn initiatieven waar we erg trots op zijn.”
Projecten die mooie resultaten behalen op het thema talentontwikkeling zijn de digitale bootcamps, waarbij in duo’s wordt gewerkt. Een oudere ervaren collega wordt gekoppeld aan een jonger talent. Zo leert men van elkaar. Met de Universiteit Utrecht is een leiderschapsprogramma opgericht, waar verschillende medewerkers van de omroepen aan mee hebben gedaan. De eerste lichting is net klaar en bestond uit directeuren en hoofdredacteuren.
Merk
Thijs van Doorn zit namens Regiogroei in het RPO Transformatieteam. Regiogroei is in 2020 in het leven geroepen als online expertise en innovatiecentrum voor 10 regionale omroepen. Thijs: “Het Transformatieteam is een collectief, waarbij we handelen in het belang van innovatie en transformatie in het grotere geheel. Niemand zit in het team om de belangen van de desbetreffende omroep, of in mijn geval organisatie, te vertegenwoordigen. Innovatie en transformatie staan centraal. We leren van elkaar.”
In de huidige tijd, met ontwikkelingen op het gebied van AI en Big Tech-giganten is het belang van innovatie binnen de regionale omroepen groter dan ooit, vindt ook Thijs. “In deze tijd, met alle ontwikkelingen, is er veel behoefte aan media en nieuws dat neutraal is. Ik zie de regionale omroepen dan ook als een merk, waar je naartoe gaat voor betrouwbare berichtgeving.”
Stef Cornelissen maakte tot voor kort ook deel uit van het RPO Transformatieteam. “Het was bijzonder om onderdeel te zijn van dit team. Dat omroepen kennis uitwisselen en van elkaar leren, is heel logisch, maar gebeurde voor die tijd nog niet zoveel.” Op het gebied van talentontwikkeling is Stef een voorbeeld. Begonnen als stagiair in 2010 is hij nu werkzaam als hoofredacteur bij de Noord-Hollandse omroep NH Media. “Binnen NH Media is er ruimte om te groeien, net als binnen de overige omroepen. Ik ben vanuit een journalistieke rol doorgegroeid in een leidinggevende functie. Daar hebben coachingstrajecten mij bij geholpen en het leiderschapsprogramma aan de Universiteit Utrecht.”
RPO Jongerenpanel Media
Een van de projecten uit het RPO Transformatieteam is het Jongerenpanel, dat in maart 2024 is gestart. Kim Go is als projectcoördinator betrokken bij dit panel: “Het RPO Jongerenpanel Media is een groep van 100 jongeren uit het hele land. Regelmatig doen we een oproep voor nieuwe leden. Het panel is gericht op verbinding en is vanuit het Transformatieteam opgezet om de 13 omroepen direct in dialoog te laten gaan met de jongeren. Om te weten wat binnen deze groep leeft en speelt en hoe ze over specifieke thema’s denken. We horen het niet alleen aan, we doen echt wat met de output.”
Met regelmaat worden panelsessies georganiseerd die steeds bij een andere omroep plaatsvinden. Kim: “Ze gaan iedere keer over een onderwerp dat de jongeren zelf aandragen. Zoals mentale gezondheid, armoede, woningnood maar ook ‘wat zou je willen zien in berichtgeving?’”
Kalm An
Een ander initiatief gericht op jongeren dat is voortgevloeid uit het RPO Transformatieteam, is Kalm An, het mediaplatform voor plattelandsjongeren bij Omroep Gelderland. Charlotte van de Kant en Ricardo Jonker zijn beiden redacteuren bij Kalm An. Ricardo: “Het RPO Transformatieteam heeft ons geholpen met de doelgroep en het onderzoek hiernaar, maar de invulling van het project stond voor ons nog helemaal open. Uiteindelijk zijn we maar gewoon afspraken gaan maken met jongeren. Onze eerste draaiklus was bij twee zendpiraten die veel posten op TikTok. Dit was voor ons meteen heel waardevol, aangezien deze twee jongens midden in de beoogde doelgroep vielen, veel volgers hadden, maar ons ook een goed beeld konden geven van hoe zij denken, waar zij behoefte aan hebben en wat voor content zij zelf willen zien.”
Over de meerwaarde van Kalm An zegt Charlotte: “Er is nog weinig media-aanbod voor de jongeren die wij met Kalm An bereiken. Dat horen wij ook vaak terug van de doelgroep. Er wordt wel vaak over plattelandsjongeren of het platteland gesproken, maar nog maar weinig met die jongeren. Wij laten zien hoe het er echt aan toegaat op het platteland en wat jongeren allemaal doen. Ze zien zichzelf niet vaak terug in de media en dat vinden ze jammer. De jongeren vinden het mooi dat hun verhaal en de cultuur op het platteland, zoals die is, nu via ons naar buiten komt.”
Meer weten over Kalm An? Bekijk de TikTok-pagina van Kalm An. Meer informatie over RPO en de 13 regionale omroepen: www.stichtingrpo.nl.
Bron: Chiel Troost/BM
Fotografie: Nina Akollo, Omroep Gelderland

