Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

RTL lacht om zieke mensen

Woensdag 10 Januari 2018
Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber

Nederland kijkt weer minder televisie. Dat was de kop in het Parool gisteren naar aanleiding van cijfers van de Stichting Kijkonderzoek. En het klopt. Elk jaar kijken er steeds minder mensen naar de ‘reguliere’ televisie. Natuurlijk wordt er nog steeds op hetzelfde beeldscherm gekeken, maar dan naar andere (online) bronnen zoals Netflix, YouTube en in Nederland bijvoorbeeld Videoland.

Is dit zorgelijk? Nee, in mijn beleving totaal niet. Maar verandering roept weerstand op. Vooral bij mensen die ooit dachten dat ze tot hun pensioen zouden blijven doen wat ze deden. En daarvan lopen er in televisieland nogal wat rond. Loop voor de grap even een paar uur rond op het mediapark en je ziet ze mopperend voorbij sloffen. Directeurtjes die helemaal niet willen dat er iets verandert, want dan zagen ze de poten onder hun eigen leren stoel vandaan.

Natuurlijk zijn er ook mensen die nog jong genoeg van geest zijn om wel mee te komen. Die snappen dat hun kwaliteiten ook gewoon van pas komen op een ander platform waar content gemaakt wordt. Want dat blijft gewoon hetzelfde, sterker nog, het aantal gebruikers groeit exponentieel, dus de behoefte aan content ook. Dus er is eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. TV is nog niet dood. Alleen de manier van kijken is sterk aan het veranderen. En dat zal de komende jaren nog zo blijven veranderen.

Maar even terug naar de mensen die het niet snappen. Want als je als ‘oude’ mediamaker de nieuwe generatie makers niet serieus wilt nemen, is dat geen reden om belachelijk te doen. Waar heb ik het over? Nou ja, de kop van dit stuk verklapt het al een beetje. RTL Boulevard. Het programma dat nog steeds op televisie te zien is, want vergrijzing enzo. Hoewel RTL uit zakelijk oogpunt ook zijn stinkende best doet om YouTube serieus te nemen, kiest de redactie van Boulevard vrolijk er voor om YouTube op een andere manier te benaderen. Zo vertelde YouTuber Bibi Breijman vorige week in een video op haar kanaal dat ze een burnout heeft. Ze heeft zichzelf de afgelopen jaren een slag in de rondte gewerkt om iets te bereiken en dat is haar ook gelukt. Alleen heeft ze niet goed genoeg voor zichzelf gezorgd. Een duidelijke en eerlijke video. Maar dan. RTL Boulevard bericht hierover en op de bank zitten Peter R. de Vries en Marc van der Linden. De twee ‘oude’ mediamakers doen nogal lacherig over het nieuws dat Bibi een burnout heeft. De ene grap na de andere, ten koste van Bibi. Dit is niet enkel en alleen een demonstratie van hun onnozelheid op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg. Ik kan dit treurige stukje televisie niet anders zien dan een onfrisse combinatie van afgunst en onbegrip.

Peter R. de Vries is een bekende Nederlander. Hij wordt de laatste jaren vaak uitgenodigd in programma’s omdat mensen een luide mening verwarren met deskundigheid. Hij heeft jarenlang met een enorm team van redacteuren, producers, camera- en geluidsmensen, editors etc. programma’s gemaakt. Bibi is een YouTuber. En YouTubers doen bijna alles zelf. Ze heeft geen team om zich heen maar heeft wel meer dan 216.000 abonnees en in totaal bijna 37 miljoen views op haar kanaal. En dat is knap. Maar het is ook hard werken. Iedere dag weer. En daar kan je niet zomaar mee stoppen want je hebt iets opgebouwd en dat  wil je niet zomaar opgeven. En ja, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze op een bepaald moment op is. En daar lachen de heren van RTL dan om. Iemand als Fred van Leer sprong in de bres voor Bibi. Fred heeft namelijk wel een YouTube kanaal en weet dat het hard werken is. Maar volgens deskundige Peter R. de Vries zit Bibi in het verkeerde vak. Punt.

U merkt, ik maak me kwaad hierover. Een beetje onnozelheid vind ik niet zo erg. Maar ik zou zeggen, Marc en Peter, doe dat alsjeblieft op je eigen YouTube kanaal. Verdiep je eens in het opzetten, runnen en succesvol maken van zo’n eigen YouTube kanaal. Ervaar eens hoeveel werk het is. En dan kan iedereen die behoefte heeft aan een onfrisse kijk op de zaken, zich gewoon op jullie abonneren. Kijk maar even. Want aan de andere kant zorgen jullie er samen lacherig voor dat de mensen nog een stukje harden wegrennen van de televisie dan ze al deden. En zolang die televisie spreektijd blijft geven aan onbenullen weet ik eigenlijk niet of dat zo erg is.

Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber

Foto: Otto van den Toorn