Workflow
Vandaag werk ik verder aan Married at First Sight. Ik zorg ervoor dat iedereen fris in beeld komt en dat de verschillende camera’s er hetzelfde uit komen te zien. De wisselende lichtomstandigheden worden ook aangepakt.
Programma’s die bij ons worden gemonteerd, worden door het Mediacentre voorbereid voor de kleurnabewerking. Bij montage met proxy’s (lagere resolutie bestanden zodat de montageset lekker vlot blijft) zorgt het Mediacentre ervoor dat deze weer worden vervangen door de originele bestanden in hoge kwaliteit. Graphics, titels, bijzondere effecten, alles gaat eraf zodat ik een zo schoon mogelijke versie van de tijdlijn heb, die ik per shot kan gaan bewerken.
Deze schone tijdlijn wordt naar mij toe geëxporteerd en vervolgens kan ik hem inladen in de software die ik gebruik. Dat is hier bij EMG meestal Nucoda, maar voor sommige projecten gebruik ik ook Resolve. Samen met de geëxporteerde tijdlijn krijg ik een extra bestand waarmee alle lassen weer op de juiste plek komen te liggen, samen met informatie over de cameratijdcodes. Zo kan ik de tijdlijn sorteren op zo’n manier dat alle shots van dezelfde camera bij elkaar staan en in de volgorde waarop ze gedraaid zijn. Handig voor als in de montage heen en weer is gegaan tussen verschillende scènes. Daarna kan ik aan de slag met het graden.
Waarom spreekt het graden mij zo aan? Voor mij is het een hele fijne combinatie tussen techniek en creativiteit. Ik houd mezelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen rondom camera’s, codecs en standaarden zoals HDR. Ook AI is tegenwoordig in opkomst. Ik houd in de gaten of, en hoe het iets kan betekenen voor mijn werk. Op een testsysteem krijg ik de ruimte om tools uit te proberen, met een blik op de toekomst. Naast het enigszins nerd-gehalte vind ik het ontzettend leuk en gaaf om erachter te komen wat bij elk programma past, om zo de beelden tot leven te laten komen waardoor de kijker wordt meegenomen in de sfeer.
Als laatste komt mijn export van de gekleurde tijdlijn weer terug in de montagesoftware, waarna alle graphics, titels et cetera weer terug worden gelegd. Samen met de audiomix ontstaat er dan een compleet geheel.
Morgen meer over de tools die ik gebruik, de look and feel van de beelden en de wensen van de klanten!
Sander de Lange
Colorist bij EMG