RTV Utrecht
Bernadette Keizer
2025 - week 05

Social media succes

Om zonder journalistieke ervaring te solliciteren bij een regionale omroep lijkt misschien een gekke keuze. Toch kreeg ik de kans om te beginnen bij de social mediaredactie. Waarom? Ik heb mezelf bewezen in de social mediawereld door een TikTok-account binnen een jaar van 0 naar 1,3 miljoen volgers op te bouwen. 

Bij RTV Utrecht kreeg ik een vergelijkbare verantwoordelijkheid, al was de doelstelling van 1,3 miljoen volgers natuurlijk niet vastgesteld. Wel werd mij gevraagd om mijn ervaring mee te nemen in de strategie van het toen nog niet bestaande account. Dit gaf me de mogelijkheid om mijn creativiteit en kennis in te zetten voor de groei van het platform.
Een paar weken geleden werd in de ochtend besloten dat een verslaggever langs zou gaan bij een jonge kerel die in zijn eentje kerstbomen ophaalt in zijn wijk. Dit idee sprak mij meteen aan. Het leek mij een perfect item dat ook interessant kon zijn voor social media.

Van tevoren sluit je kort met de verslaggever wat je precies wil zien en geef je aan dat extra beelden gedraaid moeten worden, speciaal voor de social redactie. De focus van een verslaggever ligt meestal op online en tv. Als ikzelf of een andere social collega mee zou gaan, konden we hier nog beter over nadenken, maar dat was bij dit item niet mogelijk.
Uren later was de verslaggever terug op de redactie met de beelden en begon te monteren. Ik ging vervolgens ook aan de slag. Ik maakte een ruwe montage, voegde trendy inhakers toe en legde de focus op zijn stoere kar waarmee hij kerstbomen ophaalde, gecombineerd met een relevante meme.

De video werd dat weekend gepost op Instagram, Facebook en TikTok. Het bleek een succes: meer dan 1,1 miljoen views op TikTok en 360.000 op Instagram en Facebook. Hiermee bereikten we een groot jong publiek dat je via tv of de website minder goed bereikt. En dat is precies mijn doel.

Didier Bogert
Social media redacteur/ verslaggever RTV Utrecht