Sex sells
Ik heb op werk nog nooit zo vaak het woord ‘seks’ gezegd als vorige week. En ik had niet verwacht dat het zo’n succes zou zijn.
Het begint met een berichtje op onze website/app naar aanleiding van de Utrechtse raadsbijeenkomst op donderdag. Vaak kunnen we daar als team socials niet zo veel mee: er is geen beeldmateriaal, het is complexe of zeer droge materie en vaker wel dan niet speelt het zich buiten de leefwereld van onze jonge doelgroep af.
Maar ja, tijdens onze dagelijkse ochtendvergadering kijken we elkaar aan en zijn we het eens: dít artikel spreekt enorm tot de verbeelding. De kop? ‘Sekswerkers krijgen mogelijk plek in Utrechtse parkeergarage’. Het hele socials team voelt dat we dit – een dag later of niet – moeten brengen op onze Instagram, TikTok en YouTube.
Dus laten we de oorspronkelijke plannen voor die dag liggen. Ik ga samen met collega Joost en onze mojo-set richting parkeergarage om daar een korte video op te nemen. Binnen een uur zijn we weer terug op de redactie met alle benodigde beelden, inclusief een interview met de wethouder die toevallig op locatie was. En weer een uur later staat de verticale video op alle outlets.
Het wordt gelijk duidelijk waarom ‘sex sells’ nog altijd geldt. Binnen no time bereiken we honderdduizenden views. Onze comment-sectie wordt een plek voor elke woordgrap die je maar kunt bedenken. Maar er zitten ook hele inhoudelijke opmerkingen bij met kritische vragen over het gemeentelijk beleid.
Oké, zo’n viral maken we niet dagelijks. Maar de wendbaarheid, het teamwork, het contact met onze volgers en het succesvol vertalen van nieuws naar een aantrekkelijke video, is in een notendop wat ik zo leuk vind aan mijn baan als verslaggever op de socials van RTV Utrecht.
Carmen Nelissen
social media verslaggever RTV Utrecht