Media van morgen
“Iets met media”, “achter de schermen werken”, “mooie programma’s maken.” Dat is wat ik vaak hoor van studenten als ik ze vraag wat ze na de studie willen doen.
Natuurlijk prima, maar media is zoveel. Het is altijd in beweging, in ontwikkeling en onmogelijk om alles over te weten om vervolgens een keuze te bepalen. Studenten bewust maken van het medialandschap is belangrijk om hen vervolgens zelf een pad te laten kiezen en hun eigen tempo te bepalen. De mediawereld is continu in beweging en de student beweegt mee.
De digitale wereld biedt studenten veel kansen én vrijheid, want ze kunnen relatief eenvoudig hun eigen werk creëren, tijdens maar ook na de studie. Enkele studenten van mij zijn niet onverdienstelijk influencer geworden of zijn een productiebedrijf begonnen, waarbij remote werken een belangrijk onderdeel is van het productieproces.
Digitale contentcreatie heeft nieuwe werkvelden gecreëerd. En dit gaat razendsnel. Wat gisteren nieuw was, is vandaag alweer ingehaald door iets beters. Regelmatig hoor ik studenten over nieuwe apps die ze kunnen toepassen, zowel theoretisch als praktisch, om vervolgens weer te implementeren in een project dat gisteren ‘af’ was. Hoe snel en efficiënt studenten hiermee omgaan, getuigt van creativiteit.
Ondanks de vele veranderingen in de media blijft één ding overeind: storytellling, de kracht van verhalen. In een politiek, economisch en sociaalmaatschappelijk onrustige wereld komt veel content op ons af, maar wat raakt ons nu écht? Daar ligt de kans voor de nieuwe generatie, door inhoud te koppelen aan vorm, visie en vakmanschap. Dankzij de kennis van hoe bepaalde digitale tools werken, de toepassing hiervan, de samenwerking met medestudenten en ‘klanten’, ontwikkelt de student zich tot een ware professional. Met de energie, de ideeën en hun aanpassingsvermogen weet ik zeker: ze komen er wel. De media van morgen is aan hen.
Jan Anno Boonstra
Lecturer Creative Business and Communication / Exec. Matters.frl
De week van Jan Anno Boonstra
-
ΜaandagVrije val met controle
-
DinsdagPlatform voor groei
-
WoensdagBalans
-
DonderdagMedia van morgen
-
VrijdagJournaal