Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland
2025 - week 28

Kalm An

60% van de jongeren (18-34 jaar) haalt nieuws via Big Tech platforms zoals Instagram, YouTube of TikTok. Zo bleek uit het recent gepubliceerde Digital News Report 2025 van het Commissariaat voor de Media.

Een trend die niet nieuw is, maar wel steeds urgenter wordt. Want hoe blijf je als nieuwsmerk zichtbaar in een algoritmisch doolhof? Hoe val je op in de overvloed aan online content? En hoe krijg je de aandacht en het vertrouwen van jongeren, die zelden tot nooit op eigen initiatief naar jouw platform komen?

Om antwoord te geven op deze vragen zijn we in 2023 vanuit het RPO Transformatieteam gestart met een pilot: Kalm An. Een journalistiek experiment, gericht op jongeren in het oosten van het land – van Noordoost Groningen tot aan de Achterhoek. We wilden leren wat jongeren bezighoudt en hoe we als omroepen de jongeren kunnen bereiken.  

Na deze pilot besloten we vanuit Omroep Gelderland het platform Kalm An te adopteren. Inmiddels is de redactie van Kalm An niet meer weg te denken uit onze organisatie. Het platform richt zich op de Gelderse plattelandsjongeren, via Instagram en TikTok. Een platform waar wij in geloven en waar we de komende jaren in willen groeien.  

Kalm An is vanzelfsprekend volgende week ook te vinden op de Zwarte Cross. Want om jongeren aan ons te binden, moeten we daar zijn waar onze doelgroep is. Verhalen brengen in hun taal en op hun terrein. Niet zenden, maar verbinden. Niet harder roepen, maar beter luisteren. Kalm An, en dan kump ’t wel good.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland 

De week van Marieke van den Hurk

Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland
2025 - week 28